32

The social impact of the Normal School for Teachers of Santa Clara (1916-1940)

Authors

  • Gilma Torres Pérez Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara
  • Noemy La Rosa Hernández Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara
  • Ileana García López Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

Keywords:

Normal School, social impact, Santa Clara

Abstract

Introduction: The Normal Schools were among the most notable educational institutions of the entire Cuban society during the republican period, for which the objective was to explain the social impact of the Normal School for Teachers of Santa Clara between 1916 and 1940.

Methods: The documentary analysis method was used; as well as the historical-logical, analytical-synthetic and inductive-deductive.

Results: It was demonstrated, through documentary sources, that the Normal School for Teachers of Santa Clara had a strong social impact in the period addressed, both from the curricular and the extracurricular, with the training of prepared teachers and the dissemination of knowledge in the most diverse layers of the Villareña and Cuban society in general.

Conclusions: The Normal School of Santa Clara contributed to renewing teaching, disseminated notions of health, hygiene, morality and culture to the whole of society, provided artistic displays in different branches and forged a culture of resistance among normal students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gilma Torres Pérez, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

(1992, La Habana, Cuba). Máster en Estudios Interdisciplinarios sobre América Latina, el Caribe y Cuba. Licenciada en Historia. Profesora Asistente. Aspirante a investigador. Profesora del Departamento Historia-Filosofía de la Facultad de Ciencias Médicas de Sagua la Grande, Villa Clara. Miembro de la UNHIC y la SOCECS.

Noemy La Rosa Hernández, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

(Cuba). Licenciada en Educación, en la especialidad Marxismo Leninismo e Historia. Máster en Pensamiento Integracionista Latinoamericano. Profesora Auxiliar del Departamento Historia-Filosofía de la Facultad de Ciencias Médicas de Sagua la Grande, Villa Clara, Cuba.

Ileana García López, Universidad de Ciencias Médicas de Villa Clara

(Cuba). Licenciada en Educación, en la especialidad Marxismo Leninismo e Historia. Máster en Educación Universitaria en Ciencias de la Salud. Profesora Auxiliar del Departamento Historia-Filosofía de la Facultad de Ciencias Médicas de Sagua la Grande, Villa Clara, Cuba.

References

Castañeda Pérez de Alejo, A., & Ávalos Machado, R. (2009). Un episodio desconocido de la vanguardia cubana: los murales al fresco de la Escuela Normal de Santa Clara. En, A. Castañeda Pérez de Alejo, La sencillez sangrante. (pp. 77-89). Editorial Capiro.

Cuba. Colectivo de divulgación del MINED. (1968). La educación en los cien años de lucha. Editorial Pueblo y Educación.

Domingo Cuadriello, J. (2010). Diccionario bibliográfico de escritores españoles en Cuba. Siglo XX. Editorial Letras Cubanas.

Fernández Ramírez, N. (2015, 24 de septiembre). Margot, la Mariana villaclareña. Vanguardia. http://www.vanguardia.cu/villa-clara/4 818-margot-la-mariana-villaclarena-con-fidel

Figueroa Bello, R. (1926). Memoria Circunstanciada de la Marcha de la Escuela Normal para Maestros y Maestras de Santa Clara en el año académico 1925-1926 [texto mimeografiado]. Escuela Normal para Maestros y Maestras de Santa Clara.

Francia, P. (1923, febrero). ¡Martí!. Normalista. Revista Mensual Ilustrada, (3), 17-19.

García Álvarez, A. (1929). La Escuela Nueva en Europa: ansias de renovación [texto mimeografiado]. Escuela Normal para Maestros y Maestras de Santa Clara.

García Falcón, M. (1918). Memoria Circunstanciada de la Constitución y Marcha de la Escuela Normal para Maestros y Maestras de Santa Clara en el año académico 1917-1918. Imprenta La Gardenia. Independencia 40.

García Falcón, M. (1924). Nociones de metodología. Imprenta y Litografía Lanier, Cárdenas & Co.

García Falcón, M. (1927). Memoria Circunstanciada de la Marcha de la Escuela Normal para Maestros y Maestras de Santa Clara durante el año académico de 1926-1927 [texto mimeografiado]. Escuela Normal para Maestros y Maestras de Santa Clara.

García Falcón, M. (1928). Memoria Circunstanciada de la Marcha de la Escuela Normal para Maestros y Maestras de Santa Clara durante el año académico de 1927-1928 [texto mimeografiado]. Escuela Normal para Maestros y Maestras de Santa Clara.

García Galló, G. J. (1980). Bosquejo Histórico de la Educación en Cuba. Editorial de Libros para la Educación.

Guerra Sánchez, R. (1922, noviembre-diciembre). Un programa nacional de acción pedagógica. Revista Bimestre Cubana, (4), 387-353.

Méndez Muñoz, S. (2020, 7 de noviembre). Emilio Ballagas: los misterios, el gozo y el dolor. http://cubarte.cult.cu/periodico-cubarte/emilio-ballagas-los-misterios-el-gozo-y-el-dolor/

Pardo, J. (1952). Forjadores de la Escuela Cubana. Biografías de maestros villareños. (tomo 1).

Peraza Sarausa, F. (1957). Personalidades cubanas. Ediciones Anuario Bibliográfico Cubano.

Quesada Valdez, L. (1941). Las Villas. Álbum-Resumen Ilustrado. (2.ª ed.). Imprenta “La Milagrosa” Compostela 456.

Roldán Oliarte, E. (1940). Cuba en la mano: Enciclopedia Popular Ilustrada. Imprenta Ucar, García y cía.

Sánchez Bermúdez, J. A., y Maura Romero, Z. (2006). Historia de la provincia de Villa Clara desde los orígenes hasta 1990. Neocolonia (1898-1952) (IV parte). Oficina de asuntos históricos del Comité Provincial del PCC Villa Clara.

Secretaría de Instrucción Pública y Bellas Artes. (1915, 19 de marzo). Ley sobre creación de Escuelas Normales de 16 de marzo de 1915. Gaceta Oficial de la República de Cuba, 1 (65), 3273-3278.

Torres Pérez, G. (2018). La Escuela Normal de Santa Clara: devenir histórico e impacto social (1916-1935). [Tesis de Maestría no publicada, Universidad de La Habana].

Torres Pérez, G., García López, I., La Rosa Hernández, N., Castellá Fuentes, A.M., & Domínguez Torres, A. (2021, julio-sept.). La formación de maestros en Cuba entre 1899 y 1959. Las Escuelas Normales. Atlante. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 13 (6), 64-79. https://doi.org/10.51896/atlante/FGGV4182

Published

2023-06-30

How to Cite

Torres Pérez, G., La Rosa Hernández, N., & García López, I. (2023). The social impact of the Normal School for Teachers of Santa Clara (1916-1940). Islas, 65(205), e1272. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1272

Estadísticas

Resumen visto = 116 veces.