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Social problems of science and technology around promoting reading in complex communities

Authors

Keywords:

reading, promotion, social pedagogy, complex community

Abstract

ABSTRACT

Introduction: This work aims to assess the possibilities of reading and its promotion for the transformation of complex communities.

Methods: The inductive-deductive method and the bibliographic review were applied to systematize what refers to the work with the promotion of reading in complex communities.

Results: The work with the promotion of reading has limitations of pedagogically based proposals that serve as references for making methodological decisions about the promotion of reading in the communities, with emphasis on the so-called complex ones due to their extra-urban location, population density, low cultural level and functional illiteracy.

Conclusions: Reading is not a passive act, but rather requires the reader to put into function a series of mental structures that develop with this process (intelligence, analysis, reasoning, among other).

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Author Biographies

Eraida Campos Maura, Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas

Eraida Campos Maura (Santa Clara, Cuba, 1963) Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas. Doctora en Ciencias pedagógicas y Máster en Enseñanza comunicativa del Español y Literatura. Profesora Titular, Jefa de Departamento Periodismo. Facultad de Humanidades.

Chéster Danilo Chaviano Valdés, Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas

Chester Danilo Chaviano Valdés (Santa Clara, Cuba, 1990). Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas, Facultad de Educación Media. Máster en Ciencias Pedagógicas y Licenciado en Educación, Español-Literatura. Profesor Asistente a tiempo parcial del Departamento Español-Literatura.

Zaydelys Torres Calzadilla, Universidad de Cienfuegos «Carlos Rafael Rodríguez»

Zaydelys Torres Calzadilla. (Cienfuegos) Universidad de Cienfuegos «Carlos Rafael Rodríguez», Facultad de Humanidades. Doctora en Ciencias Pedagógicas y Máster en Ciencias de la Educación. Profesora Titular. Vicedecana Docente.

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Published

2022-09-30

How to Cite

Campos Maura, E., Chaviano Valdés, C. D., & Torres Calzadilla, Z. . (2022). Social problems of science and technology around promoting reading in complex communities. Islas, 64(203), Pp. 94–103. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1240

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