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Multimodal Analysis as a Basis for Studying Intonation with Expressive Value: An Approach to the Prosody-Gesture Relationship in Speech Data from Educated Speakers in Santa Clara

Authors

  • Adriana Pedrosa Ramírez Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas
  • Madeleyne Bermúdez Sánchez Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas
  • Raquel María García Riverón Universidad de La Habana

Keywords:

multimodal analysis, intonation with expressive value, prosody-gesture relation

Abstract

Introduction: This study aims to establish a methodology for studying intonation with expressive value, grounded in the principles of the multimodal approach and its connections to Complexity Theory.

Methods: The bibliographic-documentary method is employed, supported by an empirical study of spoken samples from Santa Clara, Cuba.

Results: The findings demonstrate two basic principles in studying intonational meaning: 1. the intonation of a language describes acoustic patterns and features that can regularly associate with semantic-pragmatic values of expressivity; 2. interpreting these values does not always arise from the use of intonation or other prosodic features alone, but rather depends on their interaction with other verbal and nonverbal expressive means.

Conclusions: The principles of the multimodal approach, in relation to Complexity Theory, should be considered as shared theoretical foundations that offer extensive possibilities for studying verbal language in connection with nonverbal means, which shape and determine the meaning of discourse units.

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Author Biographies

Adriana Pedrosa Ramírez, Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas

(Santa Clara, 1984). Graduada de Letras por la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas (UCLV) en 2007. Máster en Estudios Lingüístico-Editoriales Hispánicos (UCLV, 2012). Profesora del Departamento de Lingüística y Literatura en la UCLV. Ha centrado su labor investigativa en estudios sobre prosodia del español y de tipología comparada entre el español de Cuba y España con diferentes tipos de corpus (televisivo, PRESEEA, AMERESCO).

Madeleyne Bermúdez Sánchez, Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas

(Santa Clara, 1977). Graduada de Letras por la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas (UCLV) en 2000. Máster en Lingüística Hispánica por la Universidad de La Habana (2006). Doctora en Ciencias Lingüísticas y Profesora Titular de la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas. Coordinadora del programa doctoral en Ciencias del Lenguaje, la Comunicación y la Literatura. Ha investigado en las áreas de prosodia del español, linguopragmática y análisis del discurso.

Raquel María García Riverón, Universidad de La Habana

(La Habana, 1960). Licenciada con honores por la Universidad de Lomonosov (Moscú, 1975). Máster en Filología y Doctora en Ciencias Filológicas por la Universidad de Lomonosov (Moscú, 1980).  Doctora en Filología Hispánica por la UNED (España, 1995) con la calificación de Apto cum laude por unanimidad y Premio Extraordinario de Doctorado. Investigadora auxiliar por la Academia de Ciencias de Cuba, ejerció como profesora en la Universidad de La Habana, profesora por la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas y profesora asociada de la Universidad de Alcalá de Henares.

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Published

2025-04-25

How to Cite

Pedrosa Ramírez, A., Bermúdez Sánchez, M., & García Riverón, R. M. (2025). Multimodal Analysis as a Basis for Studying Intonation with Expressive Value: An Approach to the Prosody-Gesture Relationship in Speech Data from Educated Speakers in Santa Clara. Islas, 67(210), e1559. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1559

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