32

Theory for the interrelation painting and literature in José Martí's writing style

Authors

  • David Leyva González Centro de Estudios Martianos, La Habana, Cuba

Keywords:

painting, literature, Martí, interrelation, description

Abstract

Introduction: The study proposes José Martí's participation in an ancient creative poetics where the boundaries of the arts interrelate in pursuit of originality and transcendence.

Methods: Diachronic study of thinkers who analyze the limits and relationships between the art of painting and literature, to reach a theoretical proposal from the Martí context of the late 19.th century.

Results: Theory of the interrelation between painting and literature in the context of José Martí based on three characteristics: interpretation, evocation, and combination.

Conclusions: José Martí's writing style presents an appreciable plastic component, thanks to his knowledge of painting and ancient poets who achieved careful use of the word.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

David Leyva González, Centro de Estudios Martianos, La Habana, Cuba

(Cienfuegos, 1981). Licenciado en Letras por la Universidad de La Habana. Investigador Auxiliar del Centro de Estudios Martianos. Entre 2015 y 2020 fue Coordinador Académico de la revista-libro Anuario del Centro de Estudios Martianos y, en esa misma institución, asumió la responsabilidad del Equipo de Literatura, en el periodo 2016-2023. Uno de sus libros: Virgilio Piñera o la libertad de lo grotesco, alcanzó el Premio de Ensayo Alejo Carpentier 2010.

References

ESPARCIA, A. J. (2018). La teoría de la pintura versificada en España durante la Edad Moderna (siglos XVI-XVIII): de Pablo de Céspedes a Diego Antonio Rejón de Silva [Tesis doctoral Universidad de Castilla-La Mancha]. https://ruidera.uclm.es/xmlui/handle/10578/18355

GALÍ, N. (1999). En torno a Simónides. http://www.saltana.org/1/docar/0548.htm#utpicturapoesis

HERMÓGENES. (1993). Sobre las formas de estilo. Gredos.

HORACIO. (2008). Sátiras. Epístolas. Arte Poética. (J. L. MORALEJO, TRAD.) Gredos.

JAKOBSON, R. (1977). Sobre el arte verbal de los poetas pintores Blake, Rosseau y Klee. Ensayos de poética (J. ALMELA, TRAD.). Fondo de Cultura Económica., págs. 125-154.

JUAN, A. D. (1997). José Martí: imagen, crítica y mercado de arte. Letras Cubanas.

LESSING, G. E. (1978). Laocoonte o sobre los límites de la pintura y la poesía. Arte y Literatura.

MARTÍ, J. (1975a). El carácter de la Revista venezolana (1881). Obras completas (Vol. 7). Ciencias Sociales, págs. 207-212.

MARTÍ, J. (1975b). Fragmentos (N.o 121). Obras completas (Vol. 22). Ciencias Sociales, pág. 74.

MARTÍ, J. (1975c). Francia (noviembre 1881). Obras completas (Vol. 14). Ciencias Sociales, págs. 195-206.

MARTÍ, J. (1975d). Francisco Sellén (1890). Obras completas (Vol. 5). Ciencias Sociales, págs. 181-193.

MARTÍ, J. (1975e). La última página (jul. 1889). Revista La Edad de Oro. Obras completas (Vol. 18). Ciencias Sociales, págs. 349-350.

MARTÍ, J. (1975f). Nos grands poetes. Obras completas (Vol. 15). Ciencias Sociales, págs. 451-458.

MARTÍ, J. (1975g). Nueva exhibición de los pintores impresionistas (1886). Obras completas (Vol. 19). Ciencias Sociales, págs. 301-307.

MARTÍ, J. (2010a). El presidio político en Cuba (1871). Obras completas. Edición crítica (Vol. 1). Centro de Estudios Martianos, págs. 63-93.

MARTÍ, J. (2010b). Obras completas. Edición crítica. Centro de Estudios Martianos.

MARTÍ, J. (2018). Diarios de campaña. (M. B. MARTÍNEZ, ED.) Centro de Estudios Martianos.

MÉNDEZ, R. (2000). La dama y el escorpión. Editorial Oriente.

PIMENTEL, L. A. (2003). Ecfrasis y lecturas iconotextuales. Poligrafía IV (Revista de Literatura Comparada), 205-215. https://www.revistas.unam.mx/index.php/poligrafias/article/view/31343

PRIETO, J. (2017). El concepto de intermedialidad: una reflexión histórico-crítica. Pasavento. Revista de Estudios Hispánicos, V(1), 7-18.

SUÁREZ LEÓN, C. (2001). La sangre y el mármol. Martí, el Parnaso, Baudelaire. Centro de Estudios Martianos.

VILLANUEVA, D. (2014). Comparatismo e iluminación recíprocas de las artes: música y literatura. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada (22), 185-193.

Published

2024-03-11

How to Cite

Leyva González, D. (2024). Theory for the interrelation painting and literature in José Martí’s writing style. Islas, 66(207), e1419. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1419

Estadísticas

Resumen visto = 55 veces.