Audiovisual cybergenres in the videos of the «Escambray» and «Invasor» YouTube channels
Keywords:
cyberjournalism, cybergenres, YouTube, videos, audiovisual productionAbstract
Introduction: This research identifies the audiovisual cybergenres present in the videos of the YouTube channels of the Escambray and Invasor digital media during the first semester of 2022, while characterizing the pre-production, production, and post-production processes of audiovisual content on both channels.
Methods: From a qualitative approach and with qualitative content analysis as a fundamental method, 64 videos from the Escambray and Invasor channels are evaluated.
Results: The main findings reveal a limited variety of cybergenres in the media and, notably, an adherence to television typologies at the expense of web-specific formats.
Conclusions: Material and human resource constraints contribute to the identified shortcomings in meeting the technical and aesthetic characteristics required for journalistic videos on YouTube.
Downloads
References
ÁLVAREZ ÁLVAREZ, L. Y BARRETO ARGILAGOS, G. (2010). El arte de investigar el arte. Santiago de Cuba, Cuba: Editorial Oriente.
ÁLVAREZ ÁLVAREZ, L. Y RAMOS RICO, J. F. (2003). Circunvalar el arte. Santiago de Cuba, Cuba: Editorial Oriente.
BERNAL, L. Y CARVAJAL M. (2020): Presencia, formatos y estrategia de producción de vídeos en YouTube: análisis de caso del diario El País. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(1), 25-35. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.67283
CEBRIÁN HERREROS, M. (1992). Géneros informativos audiovisuales. Madrid, España: Editorial Ciencia 3, S.A.
GARCÍA AVILÉS, J. A. (2015). El desarrollo del vídeo informativo en la red: Formatos y casos de éxito. Periodismo en la red: géneros, estilos y normas (pp. 251-284). Madrid, España: Editorial Universitas, S.A.
JÓDAR-MARÍN, J. Á. (2019). Los nuevos formatos audiovisuales en los cibermedios: del reportaje televisivo al videonews. Communication & Society, 32(4), 63-75. http://doi.org/10.15581/003.32.4.63-75
HERNÁNDEZ SAMPIERI, R., FERNÁNDEZ COLLADO, C. Y BAPTISTA LUCIO, P. (2014). Metodología de la Investigación (Sexta edición). México: McGraw Hill Education.
MARÍN, C. (2006). Periodismo audiovisual. Información, entretenimiento y tecnologías multimedia. Barcelona, España: Editorial Gedisa, S.A.
NEWMAN, N. (2023, 11 de enero). Periodismo, medios y tecnología: tendencias y predicciones para 2023. Reuters Institute. http://www.reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/es/periodismo-medios-y-tecnologia-tendencias-y-predicciones-para-2023
SANTÍN, M. Y ÁLVAREZ-MONZONCILLO, J. M. (2020). YouTube en la prensa española: un modelo por definir. El profesional de la información, 29 (1). https://doi.org/10.3145/epi.2020.ene.16
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Estadísticas
License
Copyright (c) 2024 Samuel Ernesto Viamontes Sardiña, Grettel Rodríguez Bazán
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
Usted es libre de:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.