Observation of contexts, institutional management and praxis of university research, for a scientific culture in Ecuador
Keywords:
Ecuador, University, bureaucracy, scientific research, research management, functional inexperienceAbstract
Introduction: In the midst of international historical circumstances that, especially from the 21st century onwards, do not favor the best scientific-editorial practices, this article addresses the problems of a scientific culture in Ecuador, based on the contexts, institutional management, and praxis of university research.
Methods: The work is conducted within academic anthropology, using participant observation, having established a reference point of good practices. It incorporates autoethnography and professional testimony as additional sources of knowledge.
Results: Among others, issues such as institutional bureaucratization contrary to science, fragmented thinking, an anomalous imaginary of research praxis, subversion of current scientific communication formats, and the emergence of predatory tutors are identified and described.
Conclusions: Ecuador demonstrates a functional inexperience in research, which affects a scientific culture that has not yet systematized good academic practices.
Downloads
References
ÁLVAREZ CASTRO, H. F., RAMÍREZ MORÁN, L. D. & VALDEZ AGUAGALLO, F. (2018). Desafíos de la investigación en ecuador. Revista científica mundo de la investigación y el conocimiento, 2(2). Recuperado de https://www.recimundo.com/index.php/es/article/view/244/html
ARAB, L. & DÍAZ, G. A. (2015). Impacto de las redes sociales e internet en la adolescencia: aspectos positivos y negativos. Revista Médica Clínica Las Condes, 26(1). Recuperado de https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0716864015000048
AYALA, E. (2015). La investigación científica en las universidades ecuatorianas. Anales(57), 61-72. Recuperado de http://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/22935/1/6.pdf
BALLADARES BURGOS, J., GARCÍA NARANJO, Á. & GRANDA VILLAMAR, C. (2020). Perspectivas de la producción científica en las universidades del Ecuador. Revista Cátedra, 3(2). Recuperado de https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/CATEDRA/article/view/2183
BARRY, E. (9 de enero de 2023). El uso de las redes sociales está relacionado con cambios cerebrales en los adolescentes, según un estudio. The New York Times. Recuperado de https://www.nytimes.com/es/2023/01/09/espanol/redes-sociales-cerebro-adolescente.html
BLANCO, M. (2012). Autoetnografía: una forma narrativa de generación de conocimientos. Andamios, 9(19). Recuperado de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1870-00632012000200004
CALDERÓN RODELO, Y. (2021). La autoetnografía como inflexión y performance para la producción de saberes liminales, rebeldes y nómadas. Calle 14: Revista de Investigación en el Campo del Arte, 16(29). Recuperado de https://revistas.udistrital.edu.co/index.php/c14/article/view/17399
CARNOY, MARTIN. (2007). La ventaja académica de Cuba. ¿Por qué los estudiantes cubanos rinden más? (2010 ed.). México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.
DÁHER NADER, J. E., PANUNZIO, A. P. & HERNÁNDEZ NAVARRO, M. I. (2018). La investigación científica: una función universitaria a considerar en el contexto ecuatoriano. Edumecentro, 10(4). Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v10n4/edu11418.pdf
DAY, R. (1979). Cómo escribir y publicar trabajos científicos (2005, 3ra. ed.). Phoenix: The Oryx Press.
ECO, U. (1973). La Edad Media ha comenzado ya. En U. Eco, F. Colombo, F. Alberoni, & G. Sacco, La nueva Edad Media (1997 ed.). Madrid: Alianza Editorial.
HERNÁNDEZ SAMPIERI, R., FERNÁNDEZ COLLADO, C. & BAPTISTA LUCIO, M. DEL P. (2014). Metodología de la investigación (6ta. ed.). México, D. F.: McGraw-Hill / Interamericana Editores, S. A. de C. V.
HERRERA VALLEJERA, D., SÁNCHEZ PERDOMO, R., ROSARIO SIERRA, M. & RODRÍGUEZ SÁNCHEZ, Y. (2017). Estudio cienciométrico de la actividad científica de Cuba en las Ciencias Naturales e Ingeniería y Matemática-Ciencias de la Computación. Investigación Bibliotecológica: Archivonomía, Bibliotecología e Información, 31(72). Recuperado de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2017000200113
HOLZBAUER, J. (2023). El impacto de las redes sociales en la salud mental de los adolescentes. (U. o. Utah, Ed.) Recuperado de https://healthcare.utah.edu/healthfeed/2023/01/el-impacto-de-las-redes-sociales-en-la-salud-mental-de-los-adolescentes
MACHADO RODRÍGUEZ, E. (2021). La actividad científica en Cuba desde el ideal transformador martiano. Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 9(1). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322021000100009
MOYA, M. (2013). Praxis editorial y lengua española. Introducción a una teoría de la edición ordinaria. La Habana: Editorial Letras Cubanas.
MOYA, M. (2019a). Contribución teórico-metodológica a la praxis de la investigación-creación en las artes. Islas, 61(192), 93-109. Recuperado de https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1088
MOYA, M. (2019b). La escritura académica en Ecuador: observaciones teóricas y estratégicas para un plan director. Islas, 61(194), 173-185. Recuperado de https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1107
OEI. (14 de julio de 2022). (l. C. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, Ed.) Recuperado de https://oei.int/oficinas/ecuador/noticias/se-presento-los-resultados-de-la-encuesta-de-habitos-lectores-practicas-y-consumos-culturales
PÉREZ-REVERTE, A. (2001). Paradogas de la vida. En Con ánimo de ofender. Artículos 1998-2001 (2010 ed., págs. 344-346). Madrid: Santillana Ediciones Generales.
PINEDA, E. & DE ALVARADO, E. L. (2008). Metodología de la investigación. Washington, D. C.: Organización Panamericana de la Salud.
RONCHERA URQUIZU, M. & SALES CIGES, M. (2020). Conectando miradas. Una autoetnografía del encuentro intercultural artístico. Márgenes: Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1(2). Recuperado de https://revistas.uma.es/index.php/mgn/article/view/7556
SALAZAR PAZMIÑO, W. H. (2019). Causas que están limitando el desarrollo de la investigación científica aplicada en las carreras administrativas y contables en la universidad. International Journal of New Education(4). Recuperado de https://revistas.uma.es/index.php/NEIJ/article/view/7448/6964
TURPO-GEBERA, O., MANGO QUISPE , P., CUADROS PAZ, L. & GONZALES-MIÑÁN, M. (2020). La investigación formativa en la universidad: sentidos asignados por el profesorado de una Facultad de Educación. Educação e Pesquisa, 46(31). doi:https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046215876
VASILACHIS DE GIALDINO, I. (2006). Estrategias de investigación cualitativa. Barcelona: Editorial Gedisa, S. A.
VÁZQUEZ NEIRA , P. (2020). Visión autoetnográfica como base reflexiva en torno a la situación de la Educación Cultural y Artística y la necesidad de formación profesional de docentes para esta área en Ecuador. Revista de Investigación y Pedagogía del Arte(8). Recuperado de https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/revpos/article/view/3290
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Estadísticas
License
Copyright (c) 2023 Misael Moya Méndez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
Usted es libre de:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.