The language of science of the students of Bachelor's Degree in Chemistry
Keywords:
scientific language, university students, scientific communicationAbstract
ABSTRACT: Introduction: The general objective of this work is to characterize the scientific language of the students of Bachelor's Degree in Chemistry of the Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas. In the 2018-2019 academic year, a diagnosis was made to the fourth year students of the Bachelor's Degree in Chemistry, determined by the need of the career collective and the year collective and in which some deficiencies related to the use of scientific language were evidenced. Methods: Theoretical and empirical methods were used, by means of which the authors determined existing regularities in the use of the language of science by these students. Results: The main contributions of the work are directed to the generalization of the results of the doctoral thesis The development of oral scientific communication of students of Veterinary Medicine and Zootechnics. This article is derived from the results obtained in the diploma work, Study of the scientific language of the students of Bachelor's Degree in Chemistry, defended in 2019. Conclusions: The authors will continue to work in this important field of knowledge, since it is one of the prioritized objectives within the study of the mother tongue in Cuba and in the world.
Downloads
References
CURBEIRA, A. (2011). Introducción a la teoría del lenguaje. Cuba, La Habana: Félix Varela.
GUTIÉRREZ, B., & NAVARRO, F. (2014). La importancia del lenguaje en el entorno biosanitario. fundacion@esteve.org
MÉNDEZ, D. (2018). El desarrollo de la comunicación científica oral de los estudiantes de Medicina Veterinaria y Zootecnia. (Tesis presentada para optar por el grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas), Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas, Cuba, Santa Clara.
NAVARRETE, M. C., KLETSMAN, A., MÉNDEZ, M. (1985). Análisis lingüístico de los manuales de física, química, matemática (Aspecto lexical). Informe final de investigaciones terminadas. Facultad Preparatoria de Idiomas. Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas, Cuba, Santa Clara.
NAVARRETE, M.C., RODRÍGUEZ, D. & HERNÁNDEZ, K. (2017). Formación en comunicación científica de los estudiantes de Licenciatura en Química mediante Talleres de Comunicación Científica. Revista Centro Azúcar, 1, 61-69.
PÉREZ, F.H. (2015). Nomenclatura química inorgánica. Una contribución a su actualización. Cuba, La Habana: Editorial Científico-Técnica.
ROMÉU, A. (2011). La redacción de textos científicos. Cuba, La Habana: Referencia Pedagógica.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Estadísticas
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
Usted es libre de:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.