32

The language of science of the students of Bachelor's Degree in Chemistry

Authors

  • Beatriz Fernández Delgado Dirección Provincial de Cultura
  • Darlén Méndez Lloret Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas

Keywords:

scientific language, university students, scientific communication

Abstract

ABSTRACT: Introduction: The general objective of this work is to characterize the scientific language of the students of Bachelor's Degree in Chemistry of the Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas. In the 2018-2019 academic year, a diagnosis was made to the fourth year students of the Bachelor's Degree in Chemistry, determined by the need of the career collective and the year collective and in which some deficiencies related to the use of scientific language were evidenced. Methods: Theoretical and empirical methods were used, by means of which the authors determined existing regularities in the use of the language of science by these students. Results: The main contributions of the work are directed to the generalization of the results of the doctoral thesis The development of oral scientific communication of students of Veterinary Medicine and Zootechnics. This article is derived from the results obtained in the diploma work, Study of the scientific language of the students of Bachelor's Degree in Chemistry, defended in 2019. Conclusions: The authors will continue to work in this important field of knowledge, since it is one of the prioritized objectives within the study of the mother tongue in Cuba and in the world. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Beatriz Fernández Delgado, Dirección Provincial de Cultura

Beatriz Fernández Delgado (Cienfuegos). Licenciada en Letras por la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas. Se desarrolla como especialista en programas culturales en la Dirección Provincial de Cultura de Villa Clara.

Darlén Méndez Lloret, Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas

Darlén Méndez Lloret (Santa Clara). Licenciada en Educación, especialidad Español-Literatura por la Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela. Máster en Ciencias de la Educación Universidad de Ciencias Pedagógicas Félix Varela. Doctora en Ciencias Pedagógicas por la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas. Profesora Titular del Departamento de Lingüística y Literatura en la Facultad de Humanidades de la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas.

References

CURBEIRA, A. (2011). Introducción a la teoría del lenguaje. Cuba, La Habana: Félix Varela.

GUTIÉRREZ, B., & NAVARRO, F. (2014). La importancia del lenguaje en el entorno biosanitario. fundacion@esteve.org

MÉNDEZ, D. (2018). El desarrollo de la comunicación científica oral de los estudiantes de Medicina Veterinaria y Zootecnia. (Tesis presentada para optar por el grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas), Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas, Cuba, Santa Clara.

NAVARRETE, M. C., KLETSMAN, A., MÉNDEZ, M. (1985). Análisis lingüístico de los manuales de física, química, matemática (Aspecto lexical). Informe final de investigaciones terminadas. Facultad Preparatoria de Idiomas. Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas, Cuba, Santa Clara.

NAVARRETE, M.C., RODRÍGUEZ, D. & HERNÁNDEZ, K. (2017). Formación en comunicación científica de los estudiantes de Licenciatura en Química mediante Talleres de Comunicación Científica. Revista Centro Azúcar, 1, 61-69.

PÉREZ, F.H. (2015). Nomenclatura química inorgánica. Una contribución a su actualización. Cuba, La Habana: Editorial Científico-Técnica.

ROMÉU, A. (2011). La redacción de textos científicos. Cuba, La Habana: Referencia Pedagógica.

Published

2022-01-31

How to Cite

Fernández Delgado, B., & Méndez Lloret, D. (2022). The language of science of the students of Bachelor’s Degree in Chemistry. Islas, 64(201), Pp. 125–145. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1220

Estadísticas

Resumen visto = 271 veces.