Three Ecuadorian Archaeological Sound Objects: Symbolisms and Territorial Transits
Keywords:
Ecuadorian Archaeological Sound Objects, Ecuadorian archaeology, indigenous cultures, Ethnoarcheomusicology, cultural identityAbstract
Introduction: This article reviews three types of sound-producing archaeological artifacts from the indigenous cultures of Ecuador, aiming to explore and acknowledge them from various perspectives, including archaeological, transcultural, social, historical, and structural sound-based approaches.
Methods: The methodology used is mixed, encompassing exploratory, ethnographic, technical-musicological, and deductive approaches, in order to evoke contemporary reflections of a transcultural, social, and historical nature, as well as potential meanings of the reviewed Ecuadorian archaeological sound artifacts.
Results: The review of the selected archaeological sound artifacts confirms that the whistle bottle spread from equatorial territories to the north and south along the Pacific. The female figurines indicate the presence, authority, and status of women in past times; their acoustic system is exceptional, as is that of the conch flute, which features calendrical symbols such as the eight-pointed star.
Conclusions: The acoustic systems, construction, and possible meanings of the analyzed archaeological sound artifacts reveal, through their unique characteristics, that they belong to fundamental and foundational Ecuadorian cultures whose creations spread to other American territories.
Downloads
References
ABU-LUGHOD, L. (2012). Escribir contra la cultura. Andamios. Revista de Investigación Social, 9(19). 129-157. Universidad Autónoma de México.
AGUIRRE-FERNÁNDEZ, G., BARBIERI, C., GRAFF, A., PÉREZ DE ARCE, J., MORENO, H., & SÁNCHEZ-VILLAGRA, M. R. (2021). Cultural macroevolution of musical instruments in South America. Humanities and Social Sciences Communications, 8, Article 160. https://doi.org/10.1057/s41599-021-00881-z
ALVARADO, J. (2024). Música tradicional ecuatoriana. Permanencia y transformación. Universidad de Cuenca. https://editorial.ucuenca.edu.ec/omp/index.php/ucp/catalog/book/133
ALVARADO, J. (2023). Apuntes sobre música modal, identidad y creación: Perspectivas desde Ecuador. Música Hodie, Goiânia, v. 23, 2023. DOI: 10.5216/mh.v23.75565. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/75565
ALVARADO, J. (2023). El yaraví y el rondador ecuatorianos. De la ancestralidad a la música contemporánea. Tsansa. Revista de investigaciones artísticas, (14), 91-103. Congreso Iinternacional IDEA. Universidad de Cuenca. https://doi.org/10.18537/tria.14.01.07
ALVARADO, J. (2019). Epistemologías de la composición musical ecuatoriana. Tsanta. Revista de Investigaciones artísticas, (7), 147-153.Congreso Internacional IDEA. Universidad de Cuenca. https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/tsantsa/article/view/2919
ALVARADO, J. (2012). Ópera Ipiak y Súa: Relato de experiencia. Buenos Aires. Pontificia Universidad Católica Argentina. https://repositorio.uca.edu.ar/handle/123456789/1138
AYALA, M., MOLINA, M., GALLARDO, G. (2022). Técnicas ancestrales de elaboración cerámica aplicadas a la construcción artística de botellas silbato en Ecuador. Arqueología Iberoamericana 50: 23-36. https://www.dspace.uce.edu.ec/server/api/core/bitstreams/ 42dfcf95-64ad-439f-95dd-5ef223a6ded9/content
ARNAUD GÉRARD A. (2007). Sonidos pulsantes: silbatos dobles prhispánicos ¿Una estética ancestral reiterativa? Revista boliviana de Física, 13, 18-28.
BLASCO, M. Y RAMOS, L. (2015). Figuras de la cultura Bahía (Ecuador) del Museo de América de Madrid. Cuadernos de Prehistoria y Arqueología de la Universidad Autónoma de Madrid, (3). https://doi.org/10.15366/cupauam1976.3.003
CRESPO, H. (1966). Nacimiento y evolución de la botella silbato. Humanitas. 6:1. 66-87.
DELGADO, J. (2004). Crónica de los Pastos. Ediciones Abya - Yala.
DESCOLA, PH. (2001). Antropología de la Naturaleza. Lluvia editores.
DI CAPUA, C. (2002). De la Imagen al ícono. Estudios de Arqueología e historia del Ecuador. Ediciones Abya-Yala.
GONZÁLEZ, A. (1980). La Cultura Valdivia. (Informe preparado para el Gobierno del Ecuador por la Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura) París: UNESCO.
GRUSZCZYNSKA-ZIÓLKOWSKA, A. (2014). Detrás del silencio. La música en la cultura Nasca. Ministerio de Ciencia y Educación Superior de Polonia.
HARTOG, F. (2007). Regímenes de historicidad. Presentismo y experiencias del tiempo. Universidad Iberoamericana.
HICKMANN, E. (1987). Instrumentos musicales del Museo Antropológico del Banco Central del Ecuador, Guayaquil. II Parte. Figurines Antropomorfos con significado musical. Miscelánea Antropológica Ecuatoriana. Museo Antropológico del Banco Central.
IDROVO, J. (1987). Instrumentos musicales prehispánicos del Ecuador. Banco Central de Ecuador.
LANDÁZURI, C. Y VÁSQUEZ, J. (2007). El sol pasto en la construcción de identidades. Antropología. Cuedernos de Investigación. 7. Pontificia Universidad Católica del Ecuador.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Estadísticas
License
Copyright (c) 2025 Jannet Alvarado Delgado

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
Usted es libre de:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.