32

The politics of Literature in «Los Rembrandt de L'Hermitage» (1992)

Authors

  • Adianys González Herrera Universidad de Concepción, Concepción, Chile

Keywords:

empire of the senses, distribution of the sensible, Los Rembrandts de L´Hermitage, Fina García Marruz

Abstract

Introduction: The poetry book Los Rembrandt de L´Hermitage (1992) by Fina García Marruz is analyzed as a «practice of non-belonging», a concept proposed by Florencia Garramuño (2015), specifically the practice of the «empire of the senses».

Methods: The critical-interpretive methodology of Florencia Garramuño's thought, which is based on the thinking of Jacques Rancière, was used to conduct a text analysis.

Results: Each poem is characterized to argue that the poetry collection is configured as an empire of the senses through ekphrasis.

Conclusions: The poetry book reconfigures the sensible through the dissolution of inside/outside, contemplation/action, divine/human, extraordinary/ordinary, by exploring the paintings that cause a feeling as sensation and as emotion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adianys González Herrera, Universidad de Concepción, Concepción, Chile

(1990, Cuba). Licenciada en Letras por la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas (2013). Doctoranda en Literatura Latinoamericana de la Universidad de Concepción (Chile). Este artículo se inscribe dentro de la tesis doctoral «Política de la literatura y condición femenina en la obra poética de Fina García Marruz». Fue financiado por la beca de Doctorado Nacional 2020-21200597 de la Agencia Nacional de Investigación y Desarrollo de Chile (ANID).

References

DELEUZE, G. (2004). Francis Bacon. The Logic of Sensation. University of Minnesota Press.

ESCOBAR, T. (2004). El arte fuera de sí. Asunción, CAV, Museo del Barro.

GARCÍA, F. (1992). Los Rembrandt de L´Hermitage. Ediciones Unión.

GARCÍA, F. (2008). Obra poética, tomo II. Editorial Letras Cubanas.

GARRAMUÑO, F. (2009). La experiencia opaca. Literatura y desencanto. Fondo de Cultura Económica.

GARRAMUÑO, F. (2015). Mundos en común. Ensayos sobre la inespecificidad en el arte. Fondo de Cultura Económica.

HERNÁNDEZ, W. (2002). Ni arte puro ni arte para: Fina García Marruz y la poesía cubana de los noventa. Romance Notes, 40(2), 235-244. http://www.jstor.org/stable/43802844

KRAUSS, R. (2000). A voyage on The North Sea. Art in the Age of the Post-Medium Condition. Thames and Hudson.

LÓPEZ, V. (2008). Panorama de la poesía. Historia de la literatura cubana, III. La Revolución (1959-1988). Con un apéndice sobre la literatura de los años noventa. Editorial Letras Cubanas.

LUDMER, J. (2010). Lo que viene después. una periodización literaria. Filología XLII, Nº. 1, 295-300. http://iflh.institutos.filo.uba.ar/sites/iflh.institutos.filo.uba.ar/files/Filologia%2042.pdf

PLATÓN. (2020 [384-377 a.C]). La República. Ediciones Brontes S.L.

RANCIÈRE, J. ([2000] 2009). El reparto de lo sensible. LOM Ediciones

RANCIÈRE, J. (2011 [2007]). La política de la literatura. Libros del Zorzal.

RANCIÈRE, J. (2015). El hilo perdido. Ensayos sobre la ficción moderna. SRL Ediciones Manantial.

SAU, V. (1981). Un diccionario ideológico feminista, Edición española: Icaria Editorial, S.A.

Published

2024-07-23

How to Cite

González Herrera, A. (2024). The politics of Literature in «Los Rembrandt de L’Hermitage» (1992). Islas, 66(208), e1442. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1442

Estadísticas

Resumen visto = 127 veces.