Reading practices in Ph. D. education programs
Keywords:
reading specialized practices, diverse literacies, educational research, ethnographyAbstract
Introduction: This article presents the first results of doctoral research about scientific literacies in an educative research community. The study was made in three Ph. D. programs in education and enhance the New Literacies Studies framework and intercultural education.
Methods: The analysis uses a collaborative ethnographic approach and deep interviews about literacy development in this first formative trajectory. The reading practices identified and analyzed collect the first semester of studies.
Results: The results point out the diverse literacies practices appropriation build in formal and non-formal educational context, characterized by a resignification of previous reading knowledge focused now on public demonstrations.
Conclusions: During this process, emerge a collective sense of reading link by diverse educative research topics, condensed with uses of text that the community dispose in different formative moments.
Downloads
References
AGUILAR GONZÁLEZ L.E., & FREGOSO PERALTA G. (2016). El reto de la escritura académica en posgrado. Guadalajara: Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades/Universidad de Guadalajara.
ANATOLIEVNA, E. (2014). La enseñanza de la lectura y la escritura de textos académicos a los futuros investigadores educativos. Innovación educativa. IPN, 14(65), 99-113.
BAZERMAN, C.; LITTLE, J.; BETHEL, L.; CHAVKIN, T.; FOUQUETTE, D.; GARUFIS, J. (2005). Reference Guide to Writing Across the Curriculum. Indiana: Parlor Press.
BECKER, H. (2011). Manual de escritura para científicos sociales. México: Siglo veintiuno.
BLANCO, M. (2012). Autoetnografía: una forma narrativa de generar conocimientos. Andamios, México, 9(19), 49-74.
CARRASCO, A; MÉNDEZ, M; BRAMBILA, R; ENCINAS, M.; SÁNCHEZ, V. (2020). Leer y escribir como interpretación de roles, aprender de experiencias de estudiantes de doctorado. Didac. Universidad Iberoamericana, 75, 32-39.
COLINA, A. (2019). Un elemento clave del campo de la Investigación Educativa: los posgrados en educación en México. En:
DÍAZ-BARRIGA, Á.; COLINA, A. (Coord.). Formación de investigadores: una tarea de los posgrados en Educación en México. México: Gedisa, 23-40.
COLINA, A., & DÍAZ-BARRIGA, Á. (coord.). (2012). La formación de investigadores en educación y la producción de conocimiento. Madrid: Díaz de Santos/UATx.
DÍAZ-BARRIGA, Á., & COLINA, A. (2019). Formación de investigadores: una tarea de los posgrados en Educación en México. México: Gedisa.
EXPÓSITO, C. (2012). ¿Qué es eso de la interseccionalidad? Aproximación al tratamiento de la diversidad. Investigaciones feministas. Madrid, 3, 203-222.
HERNÁNDEZ-ZAMORA, G. (2019). De los nuevos estudios de literacidad a las perspectivas decoloniales en la investigación sobre literacidad. Íkala. Revista de Lenguaje y Cultura. Universidad de Antioquia, 24(2), 363-386.
RAMÍREZ, I. (2013). Investigación Educativa y lectoescritura académica. XII Congreso Nacional de Investigación Educativa. México: COMIE, 1-13.
ROJAS, R. (2008). Formación de investigadores educativos. Una propuesta de investigación. México: Plaza y Valdés.
ZAVALA, V. (2011). La escritura académica y la agencia de los sujetos. Cuadernillos Comillas. CIESE, v. 11, 52-66.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Estadísticas
License
Copyright (c) 2022 Carlos Rojas Ramírez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
Usted es libre de:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.