32

Reading practices in Ph. D. education programs

Authors

Keywords:

reading specialized practices, diverse literacies, educational research, ethnography

Abstract

Introduction: This article presents the first results of doctoral research about scientific literacies in an educative research community. The study was made in three Ph. D. programs in education and enhance the New Literacies Studies framework and intercultural education.

Methods: The analysis uses a collaborative ethnographic approach and deep interviews about literacy development in this first formative trajectory. The reading practices identified and analyzed collect the first semester of studies.

Results: The results point out the diverse literacies practices appropriation build in formal and non-formal educational context, characterized by a resignification of previous reading knowledge focused now on public demonstrations.

Conclusions: During this process, emerge a collective sense of reading link by diverse educative research topics, condensed with uses of text that the community dispose in different formative moments.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carlos Rojas Ramírez, Universidad Veracruzana

Carlos Rojas Ramírez, (1990, Xalapa, México). Docente en la Universidad Veracruzana (México), licenciado en Lengua y Literatura Hispánicas, y maestro en Estudios de la Cultura y la Comunicación por esta misma casa de estudios, donde actualmente cursa el Doctorado en Investigación Educativa. Sus áreas de investigación se enfocan en las investigaciones en literacidad, la lexicografía hispánica, la historia cultural de la lengua española y la cultura escrita.

References

AGUILAR GONZÁLEZ L.E., & FREGOSO PERALTA G. (2016). El reto de la escritura académica en posgrado. Guadalajara: Centro Universitario de Ciencias Sociales y Humanidades/Universidad de Guadalajara.

ANATOLIEVNA, E. (2014). La enseñanza de la lectura y la escritura de textos académicos a los futuros investigadores educativos. Innovación educativa. IPN, 14(65), 99-113.

BAZERMAN, C.; LITTLE, J.; BETHEL, L.; CHAVKIN, T.; FOUQUETTE, D.; GARUFIS, J. (2005). Reference Guide to Writing Across the Curriculum. Indiana: Parlor Press.

BECKER, H. (2011). Manual de escritura para científicos sociales. México: Siglo veintiuno.

BLANCO, M. (2012). Autoetnografía: una forma narrativa de generar conocimientos. Andamios, México, 9(19), 49-74.

CARRASCO, A; MÉNDEZ, M; BRAMBILA, R; ENCINAS, M.; SÁNCHEZ, V. (2020). Leer y escribir como interpretación de roles, aprender de experiencias de estudiantes de doctorado. Didac. Universidad Iberoamericana, 75, 32-39.

COLINA, A. (2019). Un elemento clave del campo de la Investigación Educativa: los posgrados en educación en México. En:

DÍAZ-BARRIGA, Á.; COLINA, A. (Coord.). Formación de investigadores: una tarea de los posgrados en Educación en México. México: Gedisa, 23-40.

COLINA, A., & DÍAZ-BARRIGA, Á. (coord.). (2012). La formación de investigadores en educación y la producción de conocimiento. Madrid: Díaz de Santos/UATx.

DÍAZ-BARRIGA, Á., & COLINA, A. (2019). Formación de investigadores: una tarea de los posgrados en Educación en México. México: Gedisa.

EXPÓSITO, C. (2012). ¿Qué es eso de la interseccionalidad? Aproximación al tratamiento de la diversidad. Investigaciones feministas. Madrid, 3, 203-222.

HERNÁNDEZ-ZAMORA, G. (2019). De los nuevos estudios de literacidad a las perspectivas decoloniales en la investigación sobre literacidad. Íkala. Revista de Lenguaje y Cultura. Universidad de Antioquia, 24(2), 363-386.

RAMÍREZ, I. (2013). Investigación Educativa y lectoescritura académica. XII Congreso Nacional de Investigación Educativa. México: COMIE, 1-13.

ROJAS, R. (2008). Formación de investigadores educativos. Una propuesta de investigación. México: Plaza y Valdés.

ZAVALA, V. (2011). La escritura académica y la agencia de los sujetos. Cuadernillos Comillas. CIESE, v. 11, 52-66.

Published

2022-09-30

How to Cite

Rojas Ramírez, C. (2022). Reading practices in Ph. D. education programs. Islas, 64(203), Pp. 104–117. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1250

Estadísticas

Resumen visto = 130 veces.