32

Ecphrasis in the artistic-visual poetics of Geovanny Verdezoto: educational and intercultural frameworks

Authors

  • Hishochy Delgado Mendoza Pontificia Universidad Católica del Ecuador
  • Maylín Alonso Castillo Pontificia Universidad Católica del Ecuador
  • Gabriela Victoria Toscano Zambrano Pontificia Universidad Católica del Ecuador

Keywords:

ecphrasis, educational relationships, interculturality, critical reflections, visual arts

Abstract

ABSTRACT: Introduction: The ecphrastic practices related to the visual arts find a space for the reeducation of perspectives through the works of the artist Geovanny Verdezoto; who warns and subverts, with audacity, intercultural and inclusive experiences on his canvas: a representation that invites critical reflection and verbal rehearsal. Methods: On this occasion, we have considered a methodology that assumes essential features of the qualitative approach, from the social constructionist perspective, the hermeneutical method and techniques such as observation, self-report and interview. Results: The work of this forger does not emerge as mere entertainment, it is an allegory and iconic expression of the legacy of those who advocate for the emancipation of the universal human being. Therefore, it is worth finding the way in which the poetics of the creator configures and dialogues to transmit messages that favor the aggrandizement of the person (learner). Conclusions: This work constitutes an intellectual and moral exercise that invites the acceptance of the multiplicity and differences in the pedagogical and andragogical settings.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Hishochy Delgado Mendoza, Pontificia Universidad Católica del Ecuador

Hishochy Delgado Mendoza (1985, Santa Clara, Cuba). Doctor o Ph.D. en Artes y Educación, Universitat de Barcelona, España. Magíster en Ciencias de la Educación por la Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Especialista en Interculturalidad para maestros y profesores, Universidad Antonio de Nebrija, España. Licenciado en Historia del Arte, Universidad de La Habana, Cuba. Docente e investigador de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador sede Santo Domingo (PUCESD). Líder del grupo de investigación: Ethopus. 

Maylín Alonso Castillo, Pontificia Universidad Católica del Ecuador

Maylín Alonso Castillo (1985, Santa Clara, Cuba). Licenciada en Historia del Arte, Universidad de La Habana, Cuba; Maestrante en Innovación en Educación, Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Docente universitaria de Apreciación cinematográfica en la PUCESD.

Gabriela Victoria Toscano Zambrano, Pontificia Universidad Católica del Ecuador

Gabriela Victoria Toscano Zambrano (1993, Santo Domingo, Ecuador). Master universitario en creación de guiones audiovisuales, UNIR, España. Diseñadora con mención en comunicación visual, PUCESD).

References

BAYER, R. (1990). Historia de la estética. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.

DELEUZE, G. Y GUATTARI, F. (2016). Rizoma. Introducción. Valencia, España: Pre-textos.

DELGADO, H. (2019). Un estudio sobre las prácticas discursivas, escriturales y críticas en asignaturas relacionadas con las artes visuales para estudiantes de Diseño Gráfico de la Pontificia Universidad Católica del Ecuador, sede Santo Domingo (tesis doctoral). Universitat de Barcelona, España. Recuperado de http://hdl.handle.net/2445/145484

EISNER, E.W. (2014). El ojo ilustrado. Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. España, Barcelona: Paidós.

GERGEN, K.J. Y GERGEN, M. (2011). Reflexiones sobre la construcción social. Madrid, España: Paidós.

GIOVINE, M. A. (2015). Paradojas del arte contemporáneo. Tópicos del Seminario, (34), pp. 155-171. Recuperado de: https://www.redalyc.org/

GONZÁLEZ, L.M. (2011). Artes de acción: re-significación del cuerpo y el espacio urbano. Revista nodo, 10, (5), 55-72. Recuperado de: https://dialnet.unirioja.es/

GUTIÉRREZ, M. (2012). ANTROPOLOGÍA VISUAL Y MEDIOS DIGITALES: Nuevas perspectivas y experiencias metodológicas. Revista de Antropología Experimental, (12), 101112. Recuperado de filosofia.uaq.mx

HERNÁNDEZ, F. (2008). La investigación basada en las artes. Propuestas para repensar la investigación en educación. Educatio Siglo XXI, 26, 85-118.

HERNÁNDEZ, M Y MARTÍN, J. L. (1998). La recepción de la obra de arte y la participación del espectador en las propuestas artísticas contemporáneas. REIS: Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (84), 45-63. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/

MORALES, C. (2014, marzo 25). El diálogo intercultural mediante el arte. El mundo. Recuperado de https://www.elmundo.es/blogs/elmundo/voces/2014/03/25/eldialogo-intercultural-mediante-el.html

NAVARRO, D. (2007). El postomderno, el postmodernismo y su crítica. La Habana, Cuba: Criterios.

WILDE, O. (2002). El crítico como artista. España: Langue.

Published

2022-01-31

How to Cite

Delgado Mendoza, H., Alonso Castillo, M. ., & Toscano Zambrano, G. V. (2022). Ecphrasis in the artistic-visual poetics of Geovanny Verdezoto: educational and intercultural frameworks. Islas, 64(201), Pp. 30–44. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1214

Estadísticas

Resumen visto = 297 veces.