32

Relationship Between Andean Knowledge and the Quechua Language Among Peruvian University Students as a Resource for Cultural Resistance

Authors

  • José Carlos Arévalo Quijano Universidad Nacional José María Arguedas
  • Joaquín Machaca Rejas Universidad Nacional José María Arguedas
  • Faviola Llacchua Quino Universidad Nacional José María Arguedas
  • Enaidy Reynosa Navarro Universidad César Vallejo

Keywords:

andean knowledge, quechua language, cultural identity, quechua culture, cultural resistance

Abstract

Introduction: The challenges threatening the preservation and revitalization of Quechua culture require actions that unite efforts among its different components. In this context, the relationship between Andean knowledge and the Quechua language among university students represents an expression of a collective construct essential for the preservation and intergenerational transmission of the Quechua worldview.

Methods: This research followed a mixed-methods, non-experimental, and correlational approach. Based on an ethnographic design, it seeks to establish the statistical relationship between the variables of Andean knowledge and the Quechua language, and, on that basis, to provide a qualitative interpretation of the results.

Results: Significant correlations were found between all dimensions of Andean knowledge and Quechua language proficiency, with Andean technology showing the highest correlation coefficient (r = 0.905, p = 0.000). These findings suggest a significant relationship between ancestral practices and proficiency in the Quechua language, which can be employed as a resource for cultural resistance and the preservation of Quechua culture.

Conclusion: The preservation of Quechua culture must be a joint effort among communities, educational institutions, and public policies, leveraging the various components that comprise it in order to revitalize this complex cosmovisive framework and thereby contribute significantly to the preservation and enjoyment of this culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Carlos Arévalo Quijano, Universidad Nacional José María Arguedas

(1967, Andahuaylas, Perú) Doctor en Ciencias de la Educación, docente principal a tiempo completo, docente investigador nivel III RENACYT, Universidad Nacional José María Arguedas, con 20 años de experiencia profesional en el dictado de asignaturas de investigación en pregrado y posgrado.

Joaquín Machaca Rejas, Universidad Nacional José María Arguedas

(1964, Andahuaylas, Perú) Licenciado en Administración, doctor en Ciencias Empresariales y maestro en Ciencias Económicas, mención: Gestión Empresarial. Docente principal, a dedicación exclusiva, en la Universidad Nacional José María Arguedas, con experiencia académica de 17 años; con énfasis en el dictado de las materias de investigación y de especialidad.

Faviola Llacchua Quino, Universidad Nacional José María Arguedas

(1990, Andahuaylas, Perú) Licenciada en Administración de Empresas, maestra en Ciencias Económicas, mención: Gestión Empresarial. Docente contratada, DC B1, en la Universidad Nacional José María Arguedas, con experiencia laboral y académica de 10 años, regenta cursos de investigación y de especialidad a nivel de pre y posgrado.

Enaidy Reynosa Navarro, Universidad César Vallejo

(1980, Holguín, Cuba) PhD. Docente Investigador del Instituto de Investigación en Ciencia y Tecnología de la Universidad César Vallejo, Perú. Licenciado en Estudios Socioculturales (Universidad de Holguín, Cuba), Máster en Desarrollo Cultural Comunitario (Universidad de Las Tunas, Cuba) y Doctor en Administración de la Educación (UCV). Posee un posdoctorado en Didáctica de la Investigación Científica (INICC-Perú). Editor jefe de la revista Espergesia y autor de numerosos artículos indexados en revistas de Scopus y WoS, así como de libros sobre cultura, patrimonio e inclusión educativa.

References

ACHIG BALAREZO, D. (2024). Saberes andinos. Universidad de Cuenca

ADELAAR, W. F. H. (2020). Morphology in Quechuan Languages. Oxford Research Encyclopedia of Linguistics. https://doi.org/10.1093/acrefore/9780199384655.013.533

ALLEN, C. (1994). Time, place and narrative in an andean community. Société Suisse Des Américanistes, 57–58, 89–95. https://www.cultura.gob.es/mnantropologia/ca/dam/ jcr:58a32958-da5d-48d7-9f10-cbb2ade6ef88/allen-time--place--narrative.pdf

ANGROSINO, M. (2012). Etnografía y observación participante en investigación cualitativa. Ediciones Morata.

ARTEAGA-Cruz, E. L. (2017). Buen Vivir (Sumak Kawsay): definiciones, crítica e implicaciones en la planificación del desarrollo en Ecuador. Saúde Em Debate, 41(114), 907-919. https://doi.org/10.1590/0103-1104201711419

ASOCIACIÓN MÉDICA MUNDIAL. (2017). Declaración de Helsinki de la AMM - Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. https://www.wma.net/es/policies-post/declaracion-de-helsinki-de-la-amm-principios-eticos-para-las-investigaciones-medicas-en-seres-humanos/

BARNARD, H., BOYTNER, R., KHANDEKAR, N., Y SCHLEICHER, M. (2016). Painted textiles: knowledge and technology in the Andes. Ñawpa Pacha, 36(2), 209–228. https://doi.org/10.1080/00776297.2016.1239831

BEMBICH, C. (2016). Parenting and educational aims in a cross cultural perspective: how culture affects early interactions with the child. Rivista Italiana Di Educazione Familiare, 11(1), 71–85. https://doi.org/10.13128/RIEF-18501

BENITO, J., CANCINO, R., Y LÓPEZ, C. (2024). Criterios y parámetros de evaluación de competencias comunicativas e interculturales en estudiantes universitarios quechua hablantes de Perú. Lengua y Sociedad, 23(1), 367–395. https://doi.org/10.15381/lengsoc.v23i1.26023

BONILLA TUMIALÁN, M. (2023). Los tejidos son los libros que la colonia no pudo quemar. Saberes matemáticos en los tejidos andinos. (2023). Acta Latinoamericana de Matemática Educativa, 36(1), 122-133. https://alme.org.mx/revista/index.php/alme/article/view/14

BUGALLO L. Y TOMASI J. (2012). Crianzas mutuas. El trato a los animales desde las concepciones de los pastores puneños (Jujuy, Argentina). Revista Española de Antropología Americana, 42(1), 205-224. https://doi.org/10.5209/rev_REAA.2012.v42.n1.38644

CERRÓN-PALOMINO, R. (2003). Lingüística quechua. Cuzco: CBC.

CERRÓN-PALOMINO, R. (2016). Language as hermeneutics in the comprehension of the past: In purpose of puquina in the genesis of the inca empire. Dialogo Andino, 1(49), 11–27. https://doi.org/10.4067/S0719-26812016000100004

CHAMORRO, A., Y TOCORNAL M, C. (2005). Prácticas de salud en las comunidades del Salar de Atacama: Hacia una etnografía médica contemporánea. Estudios Atacameños, 117–134. https://www.scielo.cl/pdf/eatacam/n30/art07.pdf

CHOQUE BUSTINZA, J. M., CORNEJO VALDIVIA, G., ZELA PAYI, N. O., Y TICONA MAMANI, M. (2021). Revitalización de la expresión oral quechua como segunda lengua utopía o realidad. Horizontes Revista de Investigación En Ciencias de La Educación, 5(20), 1131–1140. https://doi.org/10.33996/REVISTAHORIZONTES.V5I20.263

CHUQUIPOMA SARACHAGA, D. (1987). Tecnologías campesinas de los andes (1.st ed.). Editorial Horizonte. https://www.pratec.org/wpress/pdfs-pratec/Tecnolog%C3%ADas-campesinas-de-los-andes-vp2.pdf

CLAVIJO PONCE, N. L. (2017). Cultura y conservación in situ de tubérculos andinos marginados en agroecosistemas de Boyacá: un análisis de su persistencia desde la época prehispánica hasta el año 2016. Cuadernos de Desarrollo Rural, 14(80), 1–20. https://doi.org/10.11144/Javeriana.cdr14-80.ccst

CORBETTA, S., BONETTI, C., BUSTAMANTE, F., Y VERGARA PARRA, A. (2018). Educación intercultural bilingüe y enfoque de interculturalidad en los sistemas educativos latinoamericanos. Avances y desafíos. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/23ffb0bf-cfff-4546-83cc-a132182f507f/content

DE SOUSA SANTOS, B. (2011). Epistemologías del Sur. Utopía y Praxis Latinoamericana, 54(16), 17–39. https://www.redalyc.org/pdf/279/27920007003.pdf

DÍAZ MACÍAS, T. M., GARCÍA RUÍZ, J. G., Y GARCÍA PEDRAZA, L. (2022). El sector artesanal en la dinámica de los procesos económicos, culturales y comunitarios en Ecuador. Espergesia, 9(2), 16-28. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v9i2.2325

DURANTI, A. (2000). Antropología Lingüística, Ediciones AKAL, 19-23.

ESCOBAR-MAMANI, F., GÓMEZ-ARTETA, I., CAPURRO, V. M. P., Y AYAVIRI-NINA, V. D. (2025). Predicción de Eventos Ambientales a través del Conocimiento Tradicional en los Andes: Las señales del Tero-tero (Vanellus resplendens). Historia Ambiental Latinoamericana y Caribeña (HALAC) Revista De La Solcha, 15(1), 109–135. https://doi.org/10.32991/2237-2717.2025v15i1.p109-135

ESCOBAR-PÉREZ, J., Y CUERVO-MARTÍNEZ, Á. (2008). Validez de Contenido y Juicio de Expertos: una aproximación a su utilización. Avances En Medición, 6, 27–36. http://www.humanas.unal.edu.co/psicometria/files/7113/8574/5708/Articulo3_Juicio_de_expertos_27-36.pdf

EYZAGUIRRE, I. (2021). Awaq warmi: Tejiendo los hilos de la cosmovisión andina. Equatorial, Natal, 8(14), 1-12. https://doi.org/10.21680/2446-5674.2021v8n14ID20819

FLORES GUTIÉRREZ, M. Y GUTIÉRREZ HUARANCCA, E. S. (2021). Antropología filosófica andina. Investigación, 29(2), 89–98. https://doi.org/10.51440/unsch.revistainvestigacion.29.2.2021.326

GODENZZI, J. C. (2024). El español en contacto con lenguas originarias. Tropismo, Hostilidad y hospitalidad: Spanish in contact with native languages.Tropism, hostility and hospitality. Cuadernos de La ALFAL, 16(1), 25–38. https://doi.org/10.5935/2218-0761.20240004

HAMMERSLEY, M. Y ATKINSON, P. (2019). Ethnography: Principles in Practice (4.th ed.). Routledge.

HERNÁNDEZ SAMPIERI, R. Y MENDOZA TORRES, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas de la investigación cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill Interamericana Editores (Ed.), M Graw Hill. http://highered.mheducation.com/sites/1456260960/ information_center_view0/index.html

IBERICO PORTOCARRERO, P. (2023). Totorales de Huanchaco: soporte de una tradición cultural milenaria. Espergesia, 10(2), 15-28. https://doi.org/10.18050/rev.espergesia.v10i2.2613

ISHIZAWA OBA, J. Y RENGIFO VÁSQUEZ, G. (2012). Diálogo de Saberes. Una aproximación epistemológica (1.st ed.). PRATEC - Proyecto Andino de Tecnologías Campesinas. https://www.pratec.org/wpress/pdfs-pratec/Dialogo-saberes-aproxim-epist.pdf

IPSEN, G. (1924). Der alte Orient und die Indogermanen. Festschrif-W. Streit-berg, Heidelberg, págs. 200-237.

JULCA GUERRERO, F., Y NIVIN VARGAS, L. (2019). Recursos expresivos y literarios en el huayno ancashino. Letras (Lima), 90(132), 260–284. https://doi.org/10.30920/LETRAS.90.132.12

KIRKPATRICK, G. (2014). Writing in the air: Heterogeneity and the persistence of oral tradition in andean literatures. Review (United Kingdom), 47(2), 272–274. https://doi.org/10.1080/08905762.2014.956557

LAVE, J. (1991). Situating learning in communities of practice. https://ecologyofdesigninhumansystems.com/wp-content/uploads/2012/12/Lave-Situating-learning-in-communities-of-practice.pdf

LEZAMA, V. T. (2020). Uywanakuy. Ritual y crianza mutua entre humanos y no humanos en el sur andino de Perú. Iberoforum. Revista de Ciencias Sociales, 15(29), 135-179.

LÓPEZ PUENTE, E. S., TERÁN PINEDA, P. R., TICHE PANDASHINA, S. M., CÁRDENAS VILLAGRÁN, L. J. F., ESQUIVEL SEMANATE, A. M., Y QUEVEDO CHAMBA, J. X. (2024). Tesoros Lingüísticos: El Rol Vital de Rescatar y Preservar el Kichwa como Lengua Ancestral en la Educación General Básica. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(6), 5235–5256. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i6.9078

MADE, Z. J., Y BREAKFAST, N. (2023). An Analysis of Indigenous Knowledge Systems Through the Eye of ‘iintsomi’ (folk tales). E-Journal of Humanities, Arts and Social Sciences, 4(Special Issue), 121–129. https://doi.org/10.38159/ehass.202341411

MANRIQUE CANCHARI, A., Y MACHA GUERRA, L. M. (2021). Transferencia del rol paterno a hijos (parentalización) en el Centro Poblado de Chala Nueva - San José de Quero. Socialium, 5(1), 196–206. https://doi.org/10.26490/uncp.sl.2021.5.1.630

MARINO-JIMÉNEZ, M., FLORES-NÚÑEZ, A. M., RIVAS-SUCARI, H. C., Y VÁSQUEZ-ESPINOZA, P. (2023). Myth and Identity: A Compilation of Oral Traditions in a University Context from Peru. Journal of Intercultural Studies, 44(6), 833–848. https://doi.org/10.1080/07256868.2023.2229258

MICK, C. Y GODENZZI, J. C. (2024, January 22). Traducción en el contacto entre el español y el quechua en el Perú. El caso de discursos sobre el pueblo y la comunidad. XX Congreso Internacional de La Asociación de Lingüística y Filología de América Latina. https://doi.org/10.34894/VQ1DJA

OCAMPO YAHUARCANI, I., SARAVIA LLAJA, L. A., NUÑEZ SATALAYA, A. M., ROJAS ALVA, E. A., JERÍ LAGOS, K. D., Y JERÍ LAGOS, L. E. (2020). Effects of Using the WARMA Tool for Learning Quechua in Bilingual Educational Institutions in Huamanga City. 2020 3rd International Conference of Inclusive Technology and Education (CONTIE), 222–227. https://doi.org/10.1109/CONTIE51334.2020.00047

OJEDA LUDENA, J. (2025). Indigenous voices of the Andes: Quechua people and their contestation to misti settler-colonial broadcasting. Latin American and Caribbean Ethnic Studies, 20(2), 201–219. https://doi.org/10.1080/17442222.2025.2468554

PUMACAHUA, M. C., Y ZEBALLOS, P. E. (2022). Prejuicios lingüísticos de los estudiantes peruanos bilingües universitarios hacia el quechua. Diálogo Andino, 67, 183–193. https://doi.org/10.4067/S0719-26812022000100183

RAMÍREZ GONZÁLEZ, M. (2020). Criando agua y humanos en el Ande: La experiencia de la comunidad Fortaleza Sacsayhuaman en Cusco- Perú. Anthropologica, 38(45), 109-132. https://doi.org/10.18800/anthropologica.202002.005

RENGIFO, G. (2001). Yo juego como los sapitos. Niñez y juego en los Andes. Cochabamba terre des hommes.

SALDIVAR, L., ROJAS, H., Y CATACORA, N. (2021). Pedagogical digital tool for the area of mathematics in quechua language. ACM International Conference Proceeding Series, 117–122. https://doi.org/10.1145/3483794.3483813

SCHELLING, V. (2004). Popular culture in Latin America. In The Cambridge Companion to Modern Latin American Culture (Vol. 9780521631518, pp. 171–201). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CCOL0521631513.009

SCHRUBA, F., LEON, M., GARZOZI-PINCAY, R. F., Y SARES, D. (2024). Language Policy in the Social Media - Efforts to Revitalize Indigenous Languages in Peru. Lecture Notes in Networks and Systems, 987 LNNS, 238–250. https://doi.org/10.1007/978-3-031-60221-4_24

SOTOMAYOR VARGAS, E., MAICA, H. A., RADO P. P., Y MAMANI, R. A. (2024). El proceso intercultural en la cosmovisión andina. Ciencia Latina: Revista Multidisciplinar, 8(1), 1590-1609.

THOMAS, E. (2013). Medicinal Plant Use as an Adaptive Strategy in the Bolivian Andes: Evidence from the Quechua Community of Apillapampa. Studies in Human Ecology and Adaptation, 7, 275–301. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-5702-2_11

TITO, R., Y TITO-LEON, E. (2018). Cultura tradicional andina en un mundo cambiante: el caso de una comunidad rural del Perú. Pasos, 16(2), 475–482. https://doi.org/10.25145/j.pasos.2018.16.034

TURINO, T. (2012). Music in the Andes: Experiencing Music, Expressing Culture. Music and Letters, 92(2), 334–336. https://doi.org/10.1093/ml/gcr015

VALENZUELA-ORÉ, F., ROMANÍ-ROMANÍ, F., MONTEZA-FACHO, B. M., FUENTES-DELGADO, D., VILCHEZ-BUITRON, E., Y SALAVERRY-GARCÍA, O. (2018). Prácticas culturales vinculadas al cuidado de la salud y percepción sobre la atención en establecimientos de salud en residentes de centros poblados alto-andinos de Huancavelica, Perú. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 35(1), 84–92. https://doi.org/10.17843/rpmesp.2018.351.3603

VENEGAS MEJÍA, V. L. (2022). Importancia de la educación bilingüe del idioma Quechua en el desarrollo nacional del Perú. World Literature & Linguistics, 1(3), 32–40. https://doi.org/10.58720/WLL.V1I3.45

VIDAL-NÚÑEZ, F. A., Y MILLONES-GÓMEZ, P. (2023). Tocosh: penicilina natural en los Andes y sus beneficios en la salud general. Medicina naturista, 17(2), 5-7.

VIVAS HUACCHO, D. (2022). Siembra y cosecha de agua. Crianza del paisaje andino a través de infraestructura natural para la seguridad hídrica. ARQ (Santiago), (110), 72-83. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-69962022000100072

YUNGÁN YUNGÁN, R. (2023). La epistemología del saber andino en la formación de docentes de escolaridad en cuatro universidades públicas de la sierra central de Ecuador. Tesis para optar por el grado de Doctor en Ciencias de la Educación. Repositorio Institucional de la Universidad Nacional de La Plata https://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/162491/Documento_completo.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Published

2025-06-21

How to Cite

Arévalo Quijano, J. C., Machaca Rejas, J., Llacchua Quino, F., & Reynosa Navarro, E. . (2025). Relationship Between Andean Knowledge and the Quechua Language Among Peruvian University Students as a Resource for Cultural Resistance. Islas, 67(211), e1623. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1623

Estadísticas

Resumen visto = 29 veces.