Communication for Social Change and Socio-Humanistic Training: Theoretical Perspective on Overcoming Racialized Equity Gaps

Authors

  • Sarais Díaz Pérez Universidad de Las Tunas
  • Clara de los Ángeles Guzmán Góngora Universidad de Las Tunas

Keywords:

communication, socio-humanist formation, social inequalities, racialized equity gaps

Abstract

Introduction: The following article aims to provide a theoretical systematization of the relationship between communication for social change and socio-humanist training. Given its central role in bridging racialized equity gaps, this issue requires new perspectives to achieve greater levels of coherence with the inclusive social orientation that is the essence of the Cuban model of society under construction.

Methods: Materialist dialectics was used as the general method, and a qualitative-quantitative research paradigm was adopted. The theoretical method of analysis-synthesis, combined with induction-deduction, allowed us to determine the regularities and trends in the subject. A bibliographic review was prioritized to validate the theories and concepts adopted.

Results: Communication and its connection to social inequalities expressed as racialized equity gaps were examined. Emphasis was placed on the qualitative uniqueness of this content for its inclusion in the socio-humanist dimension of training. It was conceived from an innovative perspective that reconfigures and justifies its inclusion in favor of a non-racialized communicative practice.

Conclusions: These results provide a philosophical and pedagogical perspective for understanding these relationships: communication and socio-humanist education as a process and outcome in and for social change. This underpins the relevance of particularizing raciality in delimited structuring, as a cause for the harmonization of conflicting racial issues, combined with raising awareness and eradicating inequalities rooted in the popular imagination and sociohistorically communicated cultural symbols.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sarais Díaz Pérez, Universidad de Las Tunas

(1969, Palma Soriano, Cuba). Graduated in Education (1991) from the Pedagogical Institute of Santiago de Cuba and Master in Communication Sciences (2013) from the University of Havana. Assistant Professor in the Department of Philosophy, University of Las Tunas, researches raciality in the areas of communication and pedagogy. International Network of Researchers in Social Sciences and Humanities Huika Mexihco and the Association of Pedagogues of Cuba.

Clara de los Ángeles Guzmán Góngora, Universidad de Las Tunas

(1960, Las Tunas, Cuba). Graduated in Philosophy (1983) from the University of Oriente, Cuba and PhD in Pedagogical Sciences (2009) from the same university. Professor of the Department of Philosophy, University of Las Tunas. Expert in Management of University Processes, from the University of Seville, Spain (2010). She does research on values, culture and socio-humanistic training. Member of the Association of Pedagogues of Cuba.

References

ANGEL, A., WOLFE, W. A. Y LA PASTINA, A. (2024). Perspectivas y Agencia en la Comunicación para el Desarrollo y el Cambio Social en las Américas. Revista de comunicación Año 24 - 23(01) https://doi.org/10.26441/RC23.1-2024-3449

BUEN ABAD, F. (2006). Filosofía de la Comunicación. Caracas, Venezuela: Ministerio de Comunicación e Información.

CEDEÑO, Z. L, QUERTZ, O, MANCEBO, M.S. Y FUENTES, H.C. (2019) Metodología para la formación socio-humanista del estudiante de medicina: resultados de su aplicación práctica. Maestro y Sociedad. 643-653.

CORDERO, L. (2018). La comunicación como proceso cultural. Pistas para el análisis Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina 6(3), e13, septiembre-diciembre, Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales, Programa Cuba.

DÍAZ, K. Y CURIEL, L. (2022). La comunicación intercultural: un desafío para docentes universitarios de grupos multiculturales. Revista Varela, 22(61), 1-7.

ESPINA, M., ZABALA, M., FUNDORA, G. Y NEVOT, I. (2021). Enfoque integral afirmativo en políticas públicas. Desafíos y propuestas para la superación de brechas de equidad racializadas en Cuba pp. 270-291 Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. 9(2). Mayo-Agosto.www.revflacso.uh.cu.

GUMUCIO, A. (2011). Comunicación para el cambio social: clave del desarrollo participativo. Signo y Pensamiento, 30 (58), 26-39.

GUZMÁN, C. AMADO, M. Y CARDOSO, Y. (2016) La relación comunicación-cultura: premisas necesarias en la conformación de códigos comunicativos y modos de vida de los sujetos. Las Tunas. Libro: Emancipación Humanismo y comunicación política en el pensamiento latinoamericano. Disponible en http://edacunob.ult.edu.cu

GUZMÁN, C Y ROJAS Y. (2021). La teoría de la actividad como enfoque didáctico en la formación sociohumanista de los universitarios en Cuba. Monográfico Especial 1(13). http://opuntibrava.ult.edu.cu/index.php/opuntibrava/artile/view/1331/1664

GUZMÁN, C. (2024, 24 de mayo,). Formación sociohumanista para el cambio social y la superación de brechas de equidad racializadas. [ppt]. VI Foro Internacional de Pensamiento Martiano y Latinoamericano, Las Tunas, Cuba.

MASONI, S. (2019). Teoría de la Comunicación Estratégica Enactiva e Investigación Enactiva en Comunicación: aportes desde Latinoamérica a la democratización de la vida cotidiana. noviembre 2019 Chasqui Revista Latinoamericana de Comunicación 1(141) 237-256 DOI:10.16921/chasqui.v0i140.4074

SALADRIGAS, H. (2006). Coordenadas cubanas para un fenómeno complejo. [Tesis de doctorado]. Facultad de Comunicación, Universidad de La Habana.

SALADRIGAS, H., DE LA NOVAL, A. Y PORTAL, R. (2021). La comunicación para el cambio social: una aspiración dentro del campo académico de la comunicación social en Cuba. Estudios del desarrollo social: Cuba y América Latina, 9 (2), 16-32.

TORRES, E. (2023). El sistema intercomunicacional: de los medios al cambio social mundial. Perspectivas de la Comunicación 16(1). Universidad de la Frontera – Chile https://doi.org/10.56754/0718-4867.2023.3040

TORRES, S. Y FERRÁN, F. (2024). Colectivos culturales en clave de gestión cultural y comunicacional. Revista Científica Cultura, Comunicación Y Desarrollo, 9(2), 184–191. https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/615/583

Published

2025-10-01

How to Cite

Díaz Pérez, S., & Guzmán Góngora, C. de los Ángeles. (2025). Communication for Social Change and Socio-Humanistic Training: Theoretical Perspective on Overcoming Racialized Equity Gaps. Islas, 67(212), e1545. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1545

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.