32

Half a century of the Cuban higher education system. Proposal for periodization

Authors

  • Miriam Alpízar Santana Ministerio de Educación Superior de Cuba
  • Reynaldo Velázquez Zaldívar Ministerio de Educacion Superior de Cuba
  • Román García Báez Ministerio de Educación Superior de Cuba

Keywords:

Cuban education, development of higher education in Cuba, periodization of Cuban higher education

Abstract

Introduction: In Cuba, the process of expansion and modernization of universities in the second half of the 20.th century reached its peak and development with the revolutionary triumph in 1959. The objective of this study is to establish a periodization of Cuban higher education after the revolutionary triumph, referring to its origins and identifying stages based on events of extraordinary significance for the country and the university community.

Materials and Methods: The research design is qualitative, documentary, and theoretical with a descriptive approach. The historical-logical analysis method is applied to study the evolution of higher education, utilizing expert criteria, the deductive and inductive methods, and analysis and synthesis of documentary reviews to systematically issue structured judgments and assessments on the topic.

Results: This study allowed for the identification of stages and the establishment of a chronology marking the development and transformation of higher education in revolutionary Cuba up to the present state.

Conclusions: The development of higher education in Cuba is divided into four stages, highlighting milestones that have shaped its evolution for over 50 years. The system has succeeded in graduating over one and a half million professionals, consolidating fifty Higher Education Institutions (HEIs), forming a faculty of over fifty thousand professors, more than 30% of whom hold Doctor of Science degrees. Additionally, it has fostered active interaction between the university community and society within the Government Management System based on Science and Innovation, the development of public policies and strategic development projects, achieving over 70% of the science and innovation awards from the Academy of Sciences, and maintaining active academic exchange relations with a thousand HEIs from dozens of countries.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Miriam Alpízar Santana , Ministerio de Educación Superior de Cuba

(1960, Cuba). Ex viceministra. Vicepresidenta del Consejo de Gobierno del Instituto de Educación Superior para América Latina y el Caribe de la UNESCO (IESALC). Presidenta del Comité de Género del Ministerio de Educación Superior. Doctora en Ciencias de la Educación y Profesora Titular. Premio Nacional de la Academia de Ciencias de Cuba. Licenciada en Economía de la Industria y Máster en Administración y Diplomada en Administración Pública.

Reynaldo Velázquez Zaldívar , Ministerio de Educacion Superior de Cuba

(1967, Cuba). Exrector de la Universidad de Holguín. Profesor Titular, experto en temas de Gestión organizacional, Dirección, Capital Humano y Gestión Económica-Financiera. Ha tutorado más de 30 tesis de Maestría y 12 tesis doctorales. Vice-presidente del tribunal nacional permanente de doctorado en Ingeniería Industrial de Cuba. Doctor en Ciencias Técnicas, Máster en Gestión de los Recursos Humanos e Ingeniero Industrial.

Román García Báez , Ministerio de Educación Superior de Cuba

(1951, Cuba). Licenciado en Historia por la Universidad de la Habana, profesor de Economía Política y Jefe del Departamento de Economía Política para carreras no-económicas. Diplomado en Economía Política en la Universidad MV Lomonosov de Moscú. Doctor en Ciencias Económicas del Instituto de Economía de la Academia de Ciencias de la URSS. Profesor Titular. Miembro del Consejo Académico del Espacio Latinoamericano y Caribeño de Educación Superior.

References

ALPÍZAR, M. (2019). Impacto de las políticas públicas en la Educación Superior en Cuba. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina, 7(2). https://scielo.sld.cu/scielo.php

ALPÍZAR, M. (2020). Políticas públicas en respaldo a la Reforma Universitaria en Cuba. Estrategia y Gestión Universitaria, Número Especial Reforma de Córdoba 2020, 55–71. ISSN: 2309-8333 RNPS: 2411. https://revistas.unica.cu/index.php/

ALPÍZAR, M. Y VELÁZQUEZ ZALDÍVAR, R. (2021). La universidad cubana, su desarrollo y acción en tiempos de COVID19. Universidad y Sociedad, 13(5), 112-123. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/2217

ALPÍZAR, M. Y VILLAVICENCIO, M. (2022). Cuba desde una perspectiva regional sobre el futuro de la educación superior. Revista Universidad y Sociedad, 14(4).

ALARCÓN, R. Y OTROS (2020). La educación superior en entornos locales. 20 años. Editorial Universitaria Félix Varela.

BALUJA, W. Y VELÁZQUEZ ZALDÍVAR, R. (2022). Los nuevos retos de la Educación Superior Cubana. Universidad y Sociedad, 14(S6), https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3496

CAIRO, A. (2008). Perfiles de una crisis. La Universidad de La Habana a comienzos del siglo XIX. Revista de la Biblioteca Nacional José Martí. Año 99.

CASTRO, F. (1960). Discurso pronunciado en el acto celebrado en la escalinata de la Universidad de La Habana, en la conmemoración del 13 de marzo. Fidel, Soldado de Ideas. http://www.fidelcastro.cu/es/discursos/discurso-pronunciado-en-el-acto-celebrado-en-la-escalinata-de-la-universidad-de-la-habana.

CASTRO, F. (16 de septiembre 2002). Discurso pronunciado por el Comandante en Jefe Fidel Castro en el acto de inauguración oficial del curso escolar 2002-2003. Fidel, Soldado de Ideas. http://www.fidelcastro.cu/es/discursos/discurso-pronunciado-en-el-acto-de-inauguracion-oficial-del-curso-escolar-2002-2003.

CASTRO, F. (2004). Discurso en la clausura del cuarto congreso de Educación Superior. La Habana. Oficina de publicaciones Consejos de Estado. La Habana.

CEPAL (2016). Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Naciones Unidas: Santiago de Chile.

CRESALC-UNESCO. (1985). La educación superior en Cuba. [Texto preparado por el Departamento del CEPES de la Universidad de La Habana]. Publicado en las Oficinas de CRESAL, p. 105. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000067083

CRES+5 (2024). Declaración de la CRES+5. Brasilia, CRES5_15-3-2024, p. 1. https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2024/03/Declaracio%CC%81n-

DE ARMAS, R., TORRES-CUEVAS, E., BALLESTER Y CAIRO, A. (1984). Historia de la Universidad de La Habana, Volumen 1. Editorial Ciencias Sociales.

DECRETO-LEY 43/2021. (2021). De la misión del ministerio de educación superior. Gaceta Ordinaria, N.o 96, de 24 de agosto de 2021.

DÍAZ-CANEL, M. ALARCÓN, R., Y SABORIDO, J.R. (2020). Potencial humano, innovación y desarrollo en la planificación estratégica de la educación superior cubana 2012-2020. Revista Cubana de Educación Superior, 39(3). http://scielo.sld.cu/scielo

CONSTITUCIÓN DE LA REPÚBLICA DE CUBA. (2019). Título V. Deberes, Derechos y Garantías, Capitulo II. Derechos. Artículo 73. Editora Política, La Habana.

COMITÉ EJECUTIVO DEL CONSEJO DE MINISTROS. (2014). Acuerdo N.o 7599. 2 de agosto de 2014.

CUADERNOS DE HISTORIA DE LA SALUD PÚBLICA. (2004). La reforma universitaria de 1962 en la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad de La Habana, http://scielo.sld.cu/scielo

DECRETO-LEY N.O 72/2023 (2023). Modificativo de la Ley 1307 del 29 de julio de 1976.

GARCÍA, R. (2024). La autonomía de las instituciones de educación superior. Visión desde Cuba. La educación superior cubana. Visión hacia la conferencia Regional de educación superior de América Latina y el Caribe. Editorial Félix Varela.

HART, A. (11 de enero 2002). Sobre la reforma universitaria en Cuba y América Latina. Cuba, Siglo XXI. https://www.nodo50.org/cubasigloXXI/politica/hart1_280202.htm

JIMÉNEZ, R. (2021). Educación en Cuba: criterios y experiencias desde las ciencias sociales. Compilador/a o Editor/a; Verdecia Carballo, E. Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales: La Habana, Cuba. http://biblioteca.clacso.org/Cuba/flacso-cu/20210322115651/Educacion-Cuba.pdf

LÓPEZ, F. (14 de febrero de 2022). La reforma universitaria de 1962: cumplir el sueño de Mella. Trabajadores. https://www.trabajadores.cu/la-reforma-universitaria-de-1962-cumplir-el-sueno-de-mella/

MARTÍN, E. (2018). La Reforma de Córdoba. Experiencias en Cuba. Integración y Conocimiento, 7(1), https://doi.org/10.61203/2347-0658.v7.n1.20110

MARTÍN, E. (2023). Informe nacional sobre la educación superior en Cuba. IESAL-UNESCO [520 [9] /ED/PI/75.

SANTOS, S. Y LÓPEZ, F. (2007). Revolución cubana y educación superior. Perfiles educativos, 29(116).

SOSA, E. Y PENABAD, A. (1997). Historia de la educación en Cuba. Editorial Pueblo y Educación, Volumen I, ISBN 9591305370, 9789591305374.

UNESCO. (1998). Conferencia MUNDIAL de la Educación Superior. Paris. Declaración Mundial sobre la Educación Superior en el siglo XXI: Visión y Acción. https://sid-inico.usal.es/

UNESCO (18-20 de mayo de 2022). Más allá de los límites. Nuevas formas de reinventar la educación superior. Documento de trabajo para la Conferencia Mundial de Educación Superior. https://www.google.com/search?q=+UNESCO

VECINO, F. (2002). La educación superior cubana, en la búsqueda de la excelencia. Revista Cubana de Educación Superior, Jan.NA. p. 10. https://www.google.com/search?client= firefox-b-d&q=VECINO%2C+F.+%282002%29.+La+educaci%C3%B3n+superior+cubana %2C+en+la+b%C3%BAsqueda+de+la+excelencia.+Revista+Cubana+de+Educaci%C3B3 n+Superior%2C+Jan.NA.+p.+10%2C+Link.gale.com

VECINO, F. (2005). XXIV Seminario de perfeccionamiento para dirigentes nacionales de la educación superior. MES. La Habana.

VELÁZQUEZ, R., FRAGA, D. Y LAU, F. (2019). El Caso de Programas de Ciclo Corto en Cuba en Internacionalización de las Instituciones Técnicas y Tecnológicas en el Caribe. Un informe del Instituto Tecnológico de Las Américas (ITLA) y el Center for International Higher Education, Boston College (CIHE).

VELÁZQUEZ, R., FRAGA, D. Y LAU, F. (2022). Política pública del ciclo corto de la educación superior en Cuba. Revista Cubana de Administración Pública y Empresarial, 6(3).

Published

2025-02-04

How to Cite

Alpízar Santana , M., Velázquez Zaldívar , R. ., & García Báez , R. . (2025). Half a century of the Cuban higher education system. Proposal for periodization. Islas, 67(210), e1516. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1516

Estadísticas

Resumen visto = 0 veces.