32

Discourse quality and discursive context of scientific production in info-comunicative careers at UCLV

Authors

Keywords:

discourse quality, discursive context, scientific production in communication, linguistic approach

Abstract

ABSTRACT
Introduction: The present paper characterizes scientific production with a linguistic approach to
the careers of Journalism, Social Communication and Information Sciences of the Universidad
Central «Marta Abreu» de Las Villas.

Methods: Bibliographic-documentary and Discourse Analysis methods as well as the semistructured interview.
Results: Scientific production (especially of Social Communication and Information Sciences) shows a considerable disarticulation in the sequence research problem-conceptual and operational definitions-methods, which results in achievement of limited and superficial results.
Conclusions: Finally, it is recommended to promote the academic and scientific exchange of the three degree courses; so that, on the basis of their particular strengths, they contribute to pillate the weaknesses that they respective undergraduate scientific productions have.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yadán Crecencio Galañena León, Empresa Nacional de Investigaciones Aplicadas

Yadán Crecencio Galañena León, (1989, Yaguajay, Sancti Spíritus, Cuba). Licenciado en Periodismo (UCLV, 2013), Máster en Ciencias de la Comunicación (Universidad de Cienfuegos «Carlos Rafael Rordríguez», 2019). Periodista de la radio (2013-2014). Profesor del Departamento de Periodismo de la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas (2014-2017). Actualmente dirige la revista científica de la Empresa Nacional de Investigaciones Aplicadas (INVESCONS)

Linnet Molina Rodríguez, Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas

Linnet Molina Rodríguez (1984, Santa Clara, Villa Clara, Cuba). Profesora Auxiliar del Departamento de Periodismo de la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas. Graduada de Periodismo en 2007. Máster en Ciencias de la Comunicación.     

References

ALONSO, M. M. Y SALADRIGAS, H. (2002). Para investigar en Comunicación Social. Guía Didáctica. La Habana: Pablo de la Torriente.

CAMARGO, A. Y HEDERICH, C. (2011). El género científico. La relación discurso-pensamiento y la enseñanza-aprendizaje de las ciencias. Forma y Función 24(2), 127-144.

CONTRERAS, F. A. (2013). Epistemología del número cero. Horizontes de la ciencia 3(4), 43-48.

FERNÁNDEZ, M. (2014). La producción científica de la carrera de periodismo en Villa Clara: Una aproximación a su contexto discursivo entre 2007 y 2013 (tesis de licenciatura) Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas, Santa Clara.

FERNÁNDEZ, M. Y LUGONES, M. (2015). Aproximación al análisis de contenido desde la carrera de periodismo en Villa Clara. Islas 57(179), 118-128.

FLICK, U. (2003). Introducción a la investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

GALAÑENA, Y. C. (2019). La producción científica con enfoque lingüístico de las carreras de Periodismo, Comunicación Social y Ciencias de la Información en la UCLV: Un análisis a partir de su contexto discursivo (tesis de maestría) Universidad de Cienfuegos «Carlos Rafael Rodríguez», Cienfuegos.

GARCÍA, M. M. (2008). Subjetividad y discurso científico-académico. Acerca de algunas manifestaciones de la subjetividad en el artículo de investigación en español. Signos 41(66), 5-31.

GARCÍA, A. (2003). Introducción a la metodología de la investigación científica. México: Plaza y Valdés.

GONZÁLEZ, L. (2017). Calidad de la Investigación de la Carrera Ciencias de la Información a través de los Trabajos de Diploma (tesis de licenciatura) Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas, Santa Clara.

GRANDI, R. (1995). Texto y contexto en los medios de comunicación. Barcelona: Bosch.

LUGONES, M. Y SALADRIGAS, H. (2016). La investigación en comunicación en Cuba: una caracterización desde lo institucional, cognoscitivo y cultural. Prisma 34, 84-96.

MARTÍNEZ, M. (s.f.). Hermenéutica y Análisis del Discurso como Método de Investigación Social, disponible en http://prof.usb.ve/miguelm/hermenyanalisisdisc.html[consulta: 18-7-2020].

PIEDRA, Y. Y MARTÍNEZ, A. (2007). Producción científica. Ciencia de la Información, 38(3), 33-38.

PIÑUEL J. L. (2014). Fuentes epistemológicas de la teoría de la comunicación, Disponible en https://www.google.com.cu/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiS5bm1mJ7YAhUFct8KHUmDADEQFgglMAA&url=https%3A%2F%2Fdialnet.unirioja.es%2Fdescarga%2Farticulo%2F249067.pdf&usg=AOvVaw2Fy

e2xlzxttlBDKVp4IbJf[consulta: 18-7-2020].

RODRÍGUEZ, Y. Y PIEDRA, Y. (2016). Desempeño de los investigadores de la Comunicación Social en Cuba: estudio de caso de las Universidades de La Habana y Oriente. Período 2009-2014. Razón y Palabra, 92, 1-19.

URRA, E., MUÑOZ, A. Y PEÑA, J. (2013). El análisis del discurso como perspectiva

metodológica para investigadores. Enfermería Universitaria, 10(2), 50-57.

VALDETTARO, S. (2015). Epistemología de la comunicación: Una introducción crítica. Rosario: UNR Editora.

VAN DIJK, T. (1990). La noticia como discurso: Comprensión, estructura y producción de la información. Barcelona: Paidós.

VAN DIJK, T. (2003). El estudio del discurso. El discurso como estructura y proceso (21-65). Barcelona: Gedisa.

VASALLO, M.I. (2012). La investigación de la comunicación: cuestiones epistemológicas, teóricas y metodológicas. Diálogos de la Comunicación (56), 12-27. Recuperado a partir de http://dialogosfelafacs.net/wp-content/uploads/2012/01/56-revista-dialogos-lainvestigacion-de-la-comunicacion.pdf

Published

2022-09-30

How to Cite

Galañena León, Y. C., & Molina Rodríguez, L. . (2022). Discourse quality and discursive context of scientific production in info-comunicative careers at UCLV. Islas, 64(203), Pp. 54–71. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1249

Estadísticas

Resumen visto = 151 veces.