32

Autoría de la palabra en el joven universitario de formación pedagógica/ Authorship of the word in the young university student of pedagogical training

Authors

  • María Dolores Cerdeira Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas
  • Leila Samira Martínez Caluff Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas

Keywords:

autoría de la palabra, caudal léxico, estudiante universitario de formación pedagógica, formación pedagógica, word authorship, lexical flow, university student of pedagogical training, pedagogical training

Abstract

 El joven universitario desde su función docente metodológica tiene el encargo de crear y aplicar procedimientos y medios para desarrollar el caudal léxico. Una vía para extender dicho accionar es precisamente mediante la autoría de la palabra porque esta ofrece la oportunidad de satisfacer las necesidades, intereses y motivaciones de un grupo de escolares en particular. Este artículo expresa las características de un folleto que es producto de la autoría de la palabra de una joven universitaria de formación pedagógica. El folleto es un aporte cultural y lingüístico porque a través de la autoría de la palabra se expresan temáticas relacionadas con las relaciones de convivencia social, la educación ambiental, el respeto a la diversidad, la defensa de la identidad. En él se aporta un proceder didáctico para el análisis, comprensión y construcción de significados. 

 The university student, from his or her methodological and teaching function, is in charge of creating and applying procedures and means to develop the lexical flow. One way to extend this action is through the authorship of the word, because it offers the opportunity to satisfy the needs, interests and motivations of a particular group of students. This paper specifies the characteristics of a brochure that is the product of the authorship of the word of a young university student of pedagogical training. The brochure is a cultural and linguistic contribution because the authorship of the word expresses themes related to relations of social coexistence, environmental education, respect for diversity, and defense of identity. It provides a didactic procedure for the analysis, understanding and construction of meanings. Keywords: word authorship; lexical flow; university student of pedagogical training; pedagogical training.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2020-04-14

How to Cite

Dolores Cerdeira, M., & Martínez Caluff, L. S. (2020). Autoría de la palabra en el joven universitario de formación pedagógica/ Authorship of the word in the young university student of pedagogical training. Islas, 62(195), pp. 42–52. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1132

Estadísticas

Resumen visto = 118 veces.