Approximation to the critical readings of Mario Rodríguez Fernández to Pablo Neruda's «Canto general»
Keywords:
Canto general, literary criticism, nomadic, Chilean poetry, Mario Rodríguez FernándezAbstract
Introduction: Is invited to think of literary criticism as an indispensable element for the mobility and development of literature. Opinions are expressed about the critical exercise required by monumental and territorialized works such as Neruda's Canto general.
Methods: The proposal has an interdisciplinary approach where Philosophy, Literature, Theory of literary criticism and cultural studies converge and it’s based on the categories proposed by Deleuze and Guattari’s in A Thousand Plateaus Capitalism and Schizophrenia (2002).
Results: The article proposes that the critical exercise around Neruda must assume the nomadic, to notice the fertility of certain territories that move away from the molar postures that have characterized Nerudian criticism. The results are evidenced from the analysis of the critical attitude that the researcher and professor Mario Rodriguez Fernandez has developed around the Chilean poet.
Conclusions: Assuming the nomadic in the critical exercise that implies appropriating the relations between literature and philosophy, anthropology and cultural studies. the incorporation of several disciplines offers theoretical and methodological tools that favor the critical exercise.
Downloads
References
ALONSO, A. (1940). Poesía y estilo de Pablo Neruda. Editorial Losada S.A.
BRAIDOTTI, R. (2009). Transposiciones: Sobre la ética nómada. Gedisa.
CARRILLO, G. (2018). La lengua poética de Pablo Neruda: Análisis de «Alturas de Macchu Picchu». Boletín de Filología, 21, 293-332. https://boletinfilologia.uchile.cl/
CORNEJO, A. & RAMA, Á. (1980). Tradición y ruptura en América Latina. Punto de vista. Revista de cultura, Año 3, (8), 10-14.
DE HARO, V. & LÓPEZ, L. (2007). Tras la crítica literaria. Hacia una filosofía de la comprensión literaria. España: Cuadernos de Anuario Filosófico.
DELEUZE, G y GUATTARI, F. (2002). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos.
FERNÁNDEZ, A. (2018). Teoría general de la basura. Galaxia Gutenberg.
FERNÁNDEZ, R. (2005). Todo Caliban. Publicaciones ILSA.
KATZER, L. (2021). Dinamizando el concepto de nomadismo. Notas teóricas y etnográficas sobre un modelo territorial no reconocido. Tabula Rasa, (37), 151-167.
LOYOLA, H. (1964). Los modos de autorreferencia en la obra de Pablo Neruda. Ediciones de la Revista
Aurora.
LOYOLA, H. (1978). Neruda y América Latina. Cuadernos americanos (3), 175-197.
NERUDA, P. (1964). Algunas reflexiones improvisadas sobre mis trabajos. Revista Mapocho, (3), 179-182.
PAZ, O. (1994). Fundación y disidencia. Dominio Hispano. Obras Completas. Edición de autor. Fondo de Cultura Económica.
RODRÍGUEZ, M. (1964a). El tema de la muerte en «Alturas de Macchu Picchu» de Pablo Neruda. Anales de la Universidad de Chile, 23-50.
RODRÍGUEZ, M. (1964b). Reunión bajo las nuevas banderas o de la conversión poética de Pablo Neruda. Revista Mapocho II, 238-248.
RODRÍGUEZ, M. (1980). Expulsión de una escritura y promesa del canto. Dos instancias básicas en Amor América (1400) de Pablo Neruda, Estudios filológicos, (15), 127-144.
RODRÍGUEZ, M. (2002a). La galaxia poética latinoamericana 2.ª mitad del siglo XX. Acta Literaria (27), 91-108.
RODRÍGUEZ, M. (2002b). La galaxia poética latinoamericana 2.ª mitad del siglo XX. Trilce (9) Tercera época.
RODRÍGUEZ, M. (2004). Neruda: el rizoma de Residencia y el Canto. Atenea, (489), 89-105.
RODRÍGUEZ, M. (2014). La antipoesía, una ladina puesta en escena del discurso de la infamia. Atenea, (510), 127-142.
RODRÍGUEZ, M. (2021). La orquídea y la avispa: una lectura conjetural de Alturas de Macchu Picchu de Pablo Neruda [Manuscrito no publicado]. Universidad de Concepción, Chile.
SCHOPF, F. (2003). El problema de la conversión poética en la obra de Pablo Neruda. Atenea, (488), 47-78.
VENTO, L. (2022). La casa incendiada: ensayo para una relectura del Caribe en Canto General de Pablo Neruda. [Tesis de doctorado] Universidad de Concepción, Chile.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Estadísticas
License
Copyright (c) 2024 Liany Vento García
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
Usted es libre de:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.