32

Approximation to the critical readings of Mario Rodríguez Fernández to Pablo Neruda's «Canto general»

Authors

  • Liany Vento García Universidad de Concepción, Concepción, Chile

Keywords:

Canto general, literary criticism, nomadic, Chilean poetry, Mario Rodríguez Fernández

Abstract

Introduction: Is invited to think of literary criticism as an indispensable element for the mobility and development of literature. Opinions are expressed about the critical exercise required by monumental and territorialized works such as Neruda's Canto general.

Methods: The proposal has an interdisciplinary approach where Philosophy, Literature, Theory of literary criticism and cultural studies converge and it’s based on the categories proposed by Deleuze and Guattari’s in A Thousand Plateaus Capitalism and Schizophrenia (2002).

Results: The article proposes that the critical exercise around Neruda must assume the nomadic, to notice the fertility of certain territories that move away from the molar postures that have characterized Nerudian criticism. The results are evidenced from the analysis of the critical attitude that the researcher and professor Mario Rodriguez Fernandez has developed around the Chilean poet.

Conclusions: Assuming the nomadic in the critical exercise that implies appropriating the relations between literature and philosophy, anthropology and cultural studies. the incorporation of several disciplines offers theoretical and methodological tools that favor the critical exercise.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Liany Vento García, Universidad de Concepción, Concepción, Chile

(1982, Santa Clara, Cuba). Licenciada en Educación. Especialidad Español y Literatura. Egresada en 2023 del Doctorado en Literatura Latinoamericana de la Universidad de Concepción, Chile. Actualmente participa del proyecto de investigación: «Sitios de memoria en el Área Metropolitana de Concepción memorias sociales sobre la catástrofe de la dictadura (1973 – 1990)», en la Universidad Andrés Bello. Imparte clases en la Corporación Educacional Gloria Méndez Briones Y dirige talleres de escritura narrativa en varias instituciones culturales en Concepción, Chile.

References

ALONSO, A. (1940). Poesía y estilo de Pablo Neruda. Editorial Losada S.A.

BRAIDOTTI, R. (2009). Transposiciones: Sobre la ética nómada. Gedisa.

CARRILLO, G. (2018). La lengua poética de Pablo Neruda: Análisis de «Alturas de Macchu Picchu». Boletín de Filología, 21, 293-332. https://boletinfilologia.uchile.cl/

CORNEJO, A. & RAMA, Á. (1980). Tradición y ruptura en América Latina. Punto de vista. Revista de cultura, Año 3, (8), 10-14.

DE HARO, V. & LÓPEZ, L. (2007). Tras la crítica literaria. Hacia una filosofía de la comprensión literaria. España: Cuadernos de Anuario Filosófico.

DELEUZE, G y GUATTARI, F. (2002). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pre-Textos.

FERNÁNDEZ, A. (2018). Teoría general de la basura. Galaxia Gutenberg.

FERNÁNDEZ, R. (2005). Todo Caliban. Publicaciones ILSA.

KATZER, L. (2021). Dinamizando el concepto de nomadismo. Notas teóricas y etnográficas sobre un modelo territorial no reconocido. Tabula Rasa, (37), 151-167.

LOYOLA, H. (1964). Los modos de autorreferencia en la obra de Pablo Neruda. Ediciones de la Revista

Aurora.

LOYOLA, H. (1978). Neruda y América Latina. Cuadernos americanos (3), 175-197.

NERUDA, P. (1964). Algunas reflexiones improvisadas sobre mis trabajos. Revista Mapocho, (3), 179-182.

PAZ, O. (1994). Fundación y disidencia. Dominio Hispano. Obras Completas. Edición de autor. Fondo de Cultura Económica.

RODRÍGUEZ, M. (1964a). El tema de la muerte en «Alturas de Macchu Picchu» de Pablo Neruda. Anales de la Universidad de Chile, 23-50.

RODRÍGUEZ, M. (1964b). Reunión bajo las nuevas banderas o de la conversión poética de Pablo Neruda. Revista Mapocho II, 238-248.

RODRÍGUEZ, M. (1980). Expulsión de una escritura y promesa del canto. Dos instancias básicas en Amor América (1400) de Pablo Neruda, Estudios filológicos, (15), 127-144.

RODRÍGUEZ, M. (2002a). La galaxia poética latinoamericana 2.ª mitad del siglo XX. Acta Literaria (27), 91-108.

RODRÍGUEZ, M. (2002b). La galaxia poética latinoamericana 2.ª mitad del siglo XX. Trilce (9) Tercera época.

RODRÍGUEZ, M. (2004). Neruda: el rizoma de Residencia y el Canto. Atenea, (489), 89-105.

RODRÍGUEZ, M. (2014). La antipoesía, una ladina puesta en escena del discurso de la infamia. Atenea, (510), 127-142.

RODRÍGUEZ, M. (2021). La orquídea y la avispa: una lectura conjetural de Alturas de Macchu Picchu de Pablo Neruda [Manuscrito no publicado]. Universidad de Concepción, Chile.

SCHOPF, F. (2003). El problema de la conversión poética en la obra de Pablo Neruda. Atenea, (488), 47-78.

VENTO, L. (2022). La casa incendiada: ensayo para una relectura del Caribe en Canto General de Pablo Neruda. [Tesis de doctorado] Universidad de Concepción, Chile.

Published

2024-09-09

How to Cite

Vento García, L. (2024). Approximation to the critical readings of Mario Rodríguez Fernández to Pablo Neruda’s «Canto general». Islas, 66(209), e1423. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1423

Estadísticas

Resumen visto = 127 veces.