32

The nominal group and its core from an integrating perspective

Authors

Abstract

This article brings together theoretical-methodological considerations related to the study of the nominal group and its nucleus. This corresponds to the need to analyze grammatical structures within communicative processes. For this, it is necessary to characterize semantically and pragmatically the nominal group based on the Royal Spanish Academy. The objective pursued is to include the semantic and pragmatic dimensions in the study of this grammatical category. This proposal is based on the principles of discourse linguistics, and the cognitive, communicative and sociocultural approach is assumed as an analysis approach.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mario Alejandro Martínez Méndez, Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas

Mario Alejandro Martínez Méndez (Santa Clara, Cuba, 1986). Licenciado en Español y Literatura. Ha cursado un diplomado de la Enseñanza del Español y la Literatura y otro de Estudios Teóricos y Metodológicos del Español Actual. Realizó una maestría en Estudios teóricos y Metodológicos del Español Actual. Presenta la categoría docente de Profesor Auxiliar y Doctor en Ciencias Pedagógicas. Se desempeña como profesor en la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas.

Sandy Orlando Moré Mir, Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas

Sandy Orlando Moré Mir (Santa Clara, 1982). Licenciado en Humanidades. Ha cursado un diplomado de Estudios Teóricos y Metodológicos del Español Actual. Realizó una maestría en el área de las Ciencias Pedagógicas. Presenta la categoría docente de Profesor Auxiliar y Doctor en Ciencias Pedagógicas. Se desempeña como profesor en la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas.

References

ALARCOS LLORACH, E. (1994). Gramática de la lengua española. Gredos.

Asociación de Academias de la Lengua Española. (2009). Nueva Gramática de la Lengua Española. Espasa Libros, S. L. U.

BOSQUE, I. (2016). La aplicación de la gramática en el aula. Recursos didácticos clásicos y modernos para la enseñanza de la gramática. RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada. En http://www.udec.cl

BOSQUE, I. (2018). La gramática en la Enseñanza Media. Competencias oficiales y competencias necesarias. Revista de Gramática Orientada a las Competencias. En http://www.revistes.uab.cat

DIJK, T. A. (2000). El discurso como estructura y proceso. Estudios sobre el discurso I. Gedisa.

ROMÉU, E. A. (2007). El enfoque cognitivo, comunicativo y sociocultural en la enseñanza de la lengua y la literatura. Pueblo y Educación.

TOLEDO, C. A. (2012). Gramática española contemporánea. Tomo I. Pueblo y Educación.

Published

2022-09-30

How to Cite

Martínez Méndez, M. A., & Moré Mir, S. O. . (2022). The nominal group and its core from an integrating perspective. Islas, 64(203), Pp. 118–139. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1235

Estadísticas

Resumen visto = 146 veces.