32

Forms of aesthetic experience in visual arts as theorization around a referential process of research-creation

Authors

  • Misael Moya Méndez Universidad de Cuenca, Cuenca, Ecuador

Keywords:

visual arts, aesthetics, contemplative aesthetic experience, empathetic aesthetic experience, immersive aesthetic experience

Abstract

Introduction: After essential methodological clarifications about research-creation as a typology of research in the arts, a theoretical construction process is developed for a situated understanding of the notion of aesthetic experience.

Methods: The process takes place within the context of accompanying a collective and synchronous research-creation process in visual arts. Through observation and critical analysis, specific manifestations of the visual aesthetic experience are identified, described, and categorized.

Results: A refined concept of aesthetic experience is provided, and three specific categories are identified and described, as manifested in a set of 40 research-creation exercises in visual arts.

Conclusions: Research-creation proceeds through the construction of an aesthetic experience, which, based on traditional and contemporary creative exercises, can be classified as contemplative, empathetic, or immersive. These categories have specific characteristics that encompass a stylistic, technical, and expressive diversity of great richness in visual arts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Misael Moya Méndez, Universidad de Cuenca, Cuenca, Ecuador

(Santa Clara, Cuba, 1972). Licenciado en Letras, Especialista en Edición de Textos y Doctor en Ciencias Lingüísticas, con estudios de nivel técnico en artes plásticas y Maestría en Educación Cultural y Artística. Actualmente, profesor y director de Investigación en la Facultad de Artes de la Universidad de Cuenca (Ecuador).

References

ADORNO, T. (1970). La experiencia estética es procesual; carácter procesual de las obras. Teoría estética. Ediciones Akal, 2014.

ALMEIDA, C. (2014). Crítica de los procesos creativos. Artilugio Revista (1). doi:https://doi.org/10.55443/artilugio.n1.2014.12255

ÁLVAREZ, L. & BARRETO, G. (2010). El arte de investigar el arte. Editorial Oriente.

BARRIGA, M. L. (2011). La investigación creación en los trabajos de pregrado y postgrado en educación artística. El Artista, (8). https://www.redalyc.org/pdf/874/87420931021.pdf

BELICH, O. (1983). Nociones elementales de textología. Introducción a la teoría literaria. Editorial Arte y Literatura.

BLECUA, A. (1983). Manual de crítica textual. Editorial Castalia.

BOLAÑOS, J. I. & Pérez, M. A. (2019). Propuestas para la investigación cualitativa en educación artística. Educación y Educadores, 22(1). https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/download/9546/5553

BORGDORFF, H. (2006): El debate sobre la investigación en las artes. Amsterdam School of the Arts; http://blogs.fad.unam.mx/asignatura/adriana_raggi/wp-content/uploads/2015/01/El-debate-sobre-la-investigaci-n-en-las-artes-2.pdf

CALLE, M. (2013). La investigación-creación en el contexto de las prácticas estético-artísticas contemporáneas. Desplazamientos disciplinares y desafíos institucionales. Mediaciones Sociales, (12). https://revistas.ucm.es/index.php/MESO/article/view/45263

DAZA, S. L. (2009). Investigación-creación: un acercamiento a la investigación en las artes. Horizontes Pedagógicos, (11). https://revistas.iberoamericana.edu.co/index.php/rhpedagogicos/article/view/339

DELEUZE, G. & GUATTARI, F. (1991). Percepto, afecto y concepto.¿Qué es la filosofía? Anagrama, 1997.

DELGADO, T. C. ET AL. (2015). La investigación-creación como escenario de convergencia entre modos de generación de conocimiento. Iconofacto, 11 (17). https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/7463

GADAMER, H. G. (1977). La actualidad de lo bello. Ediciones Paidós Ibérica, 1991.

GÓMEZ, P. P.; GONZÁLEZ, A. & ORDÓÑEZ, P. A. (2011). Avatares de la investigación creación: 100 trabajos de grado de artes plásticas y visuales. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

GRÉSILLON, A. (2013). La crítica genética: orígenes y perspectivas. Lo que los archivos cuentan (2), 75-85; http://bibliotecadigital.bibna.gub.uy:8080/jspui/bitstream/123456789/50480/1/critica_genetica.pdf

GUTIÉRREZ, A. & RODRÍGUEZ, A. (2018). La creación como investigación: aportes para la reflexión desde la experiencia en la Universidad Central. La Palabra, 34. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/la_palabra/article/view/9528

KOPRINAROV, L. (1982). Estética. Editora Política.

MAQUET, J. (1986). La experiencia estética. Trad. Javier García Bresó. Celeste Ediciones, 1999.

MORA, A. (2018). Las mediaciones de la teoría y la práctica en la disciplina Didáctica de las Artes Visuales desde los procesos de lectura y contextualización de la creación artística. Revista Cubana de Educación Superior, 37 (2). https://revistas.uh.cu/rces/article/view/3110

MORENO, C. A. (2012). El arte de la investigación-creación. Pesquisa Javeriana (jul.-ago.). https: //www.javeriana.edu.co/ pesquisa/wp-content/uploads/pesquisa20_06.pdf

MOYA, M. (2019a). Contribución teórico-metodológica a la praxis de la investigación-creación. Islas, (192). http://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1155

MOYA, M. (2019b). La crítica genética como metodología para la documentación narrativa de producciones artísticas, Tsantsa. Revista de Investigaciones Artísticas, (7). https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/ tsantsa/article/view/2914

MOYA, M. (2021). La investigación-creación en arte y diseño. Teoría, metodología, escritura. Editorial Feijóo; http://estal.site/index.php/estal/article/view/17

MOYA, M. (2024). La investigación creación en artes visuales. Aventura didáctica hacia una titulación. Editorial Feijóo; http://estal.site/index.php/estal/article/ view/21

MOYA, M. & MOLERIO, A. (2024). De la experiencia estética al comentario estético de una obra musical. Islas, (207). https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1401

MUNÁRRIZ, J. (2013). Investigación y tesis doctoral en Bellas Artes. Universidad Complutense de Madrid; https://docta.ucm.es/entities/publication/ef04c9a3-19bc-4341-ad26-0e7a44865b45

MUSSO ET AL. (2018). Aplicación del arte a la investigación científica: fundamentos de un método original para su utilización. Portal Regional da BVS; https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1038439

VASCONCELOS, J. (2013). Estética. Editorial Trillas.

VECIANA, S. (2004). Research Arts: La intersección arte, ciencia y tecnología como campo de conocimiento y de acción. Tesis de doctorado. Barcelona: Universidad de Barcelona; https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/80850/SVS_TESIS.pdf

VÉLEZ, G. ET AL. (2018). Investigación en ciencias sociales, humanidades y artes. Debates para su valoración. Universidad de Antioquia; Universidad de los Andes.

VILAR, G. (2015). Cuatro conceptos de investigación artística. Actas del I Congreso de la ANIAV [sin datos editoriales]; http://www.crew.esteticauab.org/gerardvilar/Publications_files/Vilar,%20G.%20-%204%20Conceptos.pdf

ZÚÑIGA, X. (2015). La investigación artística en las artes visuales: estudio de tres casos en la Universidad de Costa Rica. Repositorio Institucional de la Universidad de Costa Rica; https://www.kerwa.ucr.ac.cr/handle/10669/83925

Published

2024-09-11

How to Cite

Moya Méndez, M. (2024). Forms of aesthetic experience in visual arts as theorization around a referential process of research-creation. Islas, 66(209), e1444. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1444

Estadísticas

Resumen visto = 103 veces.