From the aesthetic experience to the aesthetic commentary of a musical work
Keywords:
music, aesthetics, aesthetic experience, musical aesthetic commentaryAbstract
Introduction: The dissolution of the object of study of aesthetics within the most current aesthetic commentaries in the arts is addressed, and the necessary rescue of the emotional component in music is grounded in its close relationship with the notion of aesthetic experience.
Methods: The article responds to a process of academic experimentation based on the critical and essayistic experience of the authors, observation, comparison, and evaluation of referential sources, and critically grounded theoretical-methodological production.
Results: An evaluation of the current state of aesthetic commentary in the field of music in its general artistic context is provided, along with a model that redirects academic exercise from the disciplinary object of aesthetics, useful in elementary and higher musical training processes.
Conclusions: Aesthetic commentary in the arts (and especially in music, as the most subjective and emotional manifestation) has undergone alterations that hinder the apprehension of the disciplinary object of study, justifying new proposals and actions in academia.
Downloads
References
ADORNO, T. (1970). La experiencia estética es procesual; carácter procesual de las obras. En Teoría estética (2004 ed., págs. 295-297). Ediciones Akal.
ALVARADO, A. (2021). Scribd. Recuperado el 27 de mayo de 2023, de https://es.scribd.com/document/515476105/Esquema-Del-Analisis-Estetico-Musical
COPLAND, A. (1939). Cómo escuchar la música (2da., 1994 ed.). Fondo de Cultura Económica.
DE SCHLOEZER, B. (1972). La música. En A. Sánchez Vázquez, Antología: Textos de estética y teoría del arte. Universidad Nacional Autónoma de México.
FUBINI, E. (1976). La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX. Alianza Editorial.
HOLGUIN TOVAR, P. J. (2008). Métodos de análisis estético. El problema de la objetividad y la subjetividad en la estética musical. En VII Reunión anual de Saccom (págs. 186-198). Rosario: Sociedad Argentina de Ciencias Cognitivas. Recuperado el 21 de mayo de 2023, de https://www.aacademica.org/pilar.jovanna.holguin.tovar/3
KAGAN, M. (1965). Lecciones de estética (1984 ed.). Editorial Arte y Literatura.
KOPRINAROV, L. (1982). Estética. Editora Política.
LAGUTIN, A. I. (1979). La clase de literatura musical en las escuelas musicales de nivel elemental. En N. L. FISCHMAN, Apuntes metodológicos sobre cuestiones de la enseñanza musical (1989 ed., págs. 130-154). Editorial Pueblo y Educación.
LARUE, J. (2007). Análisis del estilo musical. Pautas sobre la contribución a la música del sonido, la armonía, la melodía, el ritmo y el crecimiento formal. Idea Books, S. A.
MARTÍ, J. (1875). Una visita a la exposición de Bellas Artes (II). En Obras completas (1975 ed., Vol. VI). Editorial de Ciencias Sociales.
MOYA, M. (2018). Investigación y escritura en el ámbito de las artes. Notas para un libro de texto. Universidad de Cuenca.
NUEVO ESPÍN, M. (2022). Emociónate aprendiendo: ¿tenemos que emocionalizar la educación? Hacer Familia. Recuperado el 4 de abril de 2023, de https://www.hacerfamilia.com/educacion/emocionate-aprendiendo-tenemos-emocionalizar-educacion-20190412150359.html
OLIVERA, E. (2004). Experiencia estética: perceptos y afectos. En Estética: la cuestión del arte (págs. 33-36). Grupo Editorial Planeta.
SÁNCHEZ VÁZQUEZ, A. (1978). La experiencia estética. En Antología. Textos de estética y teoría del arte (págs. 15-38). Universidad Nacional Autónoma de México.
VASCONCELOS, J. (2013). Estética. Editorial Trillas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Estadísticas
License
Copyright (c) 2024 Misael Moya Méndez, Arleti María Molerio Rosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
Usted es libre de:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.