32

Esteban Rodríguez Herrera's didactic approach in his work on grammatical analysis of journalistic text

Authors

  • Mario Alejandro Martínez Méndez Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas
  • Sandy Orlando Moré Mir Universidad de Cienfuegos «Carlos Rafael Rodríguez»

Keywords:

lexicographer, grammatical theory, grammar didactics, writing

Abstract

Introduction: The overall objective of this work is to analyze the normative role of lexicographer Esteban Rodríguez in the grammatical theory of his time, through the analysis of journalistic texts, which demonstrates his didactic vision for the correct use of the language.

Methods: Theoretical and empirical methods are used to determine the frequencies of incorrect usages and the didactic treatment to eliminate them.

Results: The main errors found in journalistic texts and the ways to eradicate them from the grammatical theory and the appropriate exemplification of them are gathered. Since this text is of an older date, it enriches Rodríguez's (1953) explanations to perfect the didactic purpose of the analyzed work.

Conclusions: The study shows how Esteban Rodríguez Herrera integrates lexicographic and grammatical knowledge for didactic purposes. While the analyzed text may not prioritize didactic principles, the linguistic analysis's ultimate goal is evident. The language didactics based on grammatical theory is not far from communicative processes but is linked to comprehension, analysis, and textual construction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mario Alejandro Martínez Méndez, Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas

(Santa Clara, 1986). Licenciado en Español y Literatura. Ha cursado diplomados sobre la Enseñanza del Español y la Literatura, y de Estudios Teóricos Gramaticales del Español Actual. Presenta la categoría docente de Profesor Auxiliar y es Doctor en Ciencias Pedagógicas. Realizó, además, una maestría en ciencias lingüísticas. Se desempeña como profesor en la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas.

Sandy Orlando Moré Mir, Universidad de Cienfuegos «Carlos Rafael Rodríguez»

(Santa Clara, 1982). Licenciado en Humanidades. Ha cursado el diplomado en Estudios Teóricos Gramaticales del Español Actual. Realizó una maestría en el área de las ciencias pedagógicas. Presenta la categoría de Profesor Titular y es Doctor en Ciencias Pedagógicas. Se desempeña como profesor en la Universidad de Cienfuegos «Carlos Rafael Rodríguez».

References

Asociación, d. A. (2009). Nueva Gramática de la Lengua Española. Madrid: Espasa Libros, S. L. U.

Asociación, d. A. (2014). Diccionario de la Lengua española. Madrid: Espasa Libros, S. L. U.

RODRÍGUEZ, E. (1953) La gramática, el lenguaje y los periódicos. La Habana.

Published

2023-10-12

How to Cite

Martínez Méndez, M. A., & Moré Mir, S. O. . (2023). Esteban Rodríguez Herrera’s didactic approach in his work on grammatical analysis of journalistic text. Islas, 65(206), e1363. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1363

Estadísticas

Resumen visto = 127 veces.