Forms of aesthetic experience in visual arts as theorization around a referential process of research-creation
Keywords:
visual arts, aesthetics, contemplative aesthetic experience, empathetic aesthetic experience, immersive aesthetic experienceAbstract
Introduction: After essential methodological clarifications about research-creation as a typology of research in the arts, a theoretical construction process is developed for a situated understanding of the notion of aesthetic experience.
Methods: The process takes place within the context of accompanying a collective and synchronous research-creation process in visual arts. Through observation and critical analysis, specific manifestations of the visual aesthetic experience are identified, described, and categorized.
Results: A refined concept of aesthetic experience is provided, and three specific categories are identified and described, as manifested in a set of 40 research-creation exercises in visual arts.
Conclusions: Research-creation proceeds through the construction of an aesthetic experience, which, based on traditional and contemporary creative exercises, can be classified as contemplative, empathetic, or immersive. These categories have specific characteristics that encompass a stylistic, technical, and expressive diversity of great richness in visual arts.
Downloads
References
ADORNO, T. (1970). La experiencia estética es procesual; carácter procesual de las obras. Teoría estética. Ediciones Akal, 2014.
ALMEIDA, C. (2014). Crítica de los procesos creativos. Artilugio Revista (1). doi:https://doi.org/10.55443/artilugio.n1.2014.12255
ÁLVAREZ, L. & BARRETO, G. (2010). El arte de investigar el arte. Editorial Oriente.
BARRIGA, M. L. (2011). La investigación creación en los trabajos de pregrado y postgrado en educación artística. El Artista, (8). https://www.redalyc.org/pdf/874/87420931021.pdf
BELICH, O. (1983). Nociones elementales de textología. Introducción a la teoría literaria. Editorial Arte y Literatura.
BLECUA, A. (1983). Manual de crítica textual. Editorial Castalia.
BOLAÑOS, J. I. & Pérez, M. A. (2019). Propuestas para la investigación cualitativa en educación artística. Educación y Educadores, 22(1). https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/download/9546/5553
BORGDORFF, H. (2006): El debate sobre la investigación en las artes. Amsterdam School of the Arts; http://blogs.fad.unam.mx/asignatura/adriana_raggi/wp-content/uploads/2015/01/El-debate-sobre-la-investigaci-n-en-las-artes-2.pdf
CALLE, M. (2013). La investigación-creación en el contexto de las prácticas estético-artísticas contemporáneas. Desplazamientos disciplinares y desafíos institucionales. Mediaciones Sociales, (12). https://revistas.ucm.es/index.php/MESO/article/view/45263
DAZA, S. L. (2009). Investigación-creación: un acercamiento a la investigación en las artes. Horizontes Pedagógicos, (11). https://revistas.iberoamericana.edu.co/index.php/rhpedagogicos/article/view/339
DELEUZE, G. & GUATTARI, F. (1991). Percepto, afecto y concepto.¿Qué es la filosofía? Anagrama, 1997.
DELGADO, T. C. ET AL. (2015). La investigación-creación como escenario de convergencia entre modos de generación de conocimiento. Iconofacto, 11 (17). https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/7463
GADAMER, H. G. (1977). La actualidad de lo bello. Ediciones Paidós Ibérica, 1991.
GÓMEZ, P. P.; GONZÁLEZ, A. & ORDÓÑEZ, P. A. (2011). Avatares de la investigación creación: 100 trabajos de grado de artes plásticas y visuales. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.
GRÉSILLON, A. (2013). La crítica genética: orígenes y perspectivas. Lo que los archivos cuentan (2), 75-85; http://bibliotecadigital.bibna.gub.uy:8080/jspui/bitstream/123456789/50480/1/critica_genetica.pdf
GUTIÉRREZ, A. & RODRÍGUEZ, A. (2018). La creación como investigación: aportes para la reflexión desde la experiencia en la Universidad Central. La Palabra, 34. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/la_palabra/article/view/9528
KOPRINAROV, L. (1982). Estética. Editora Política.
MAQUET, J. (1986). La experiencia estética. Trad. Javier García Bresó. Celeste Ediciones, 1999.
MORA, A. (2018). Las mediaciones de la teoría y la práctica en la disciplina Didáctica de las Artes Visuales desde los procesos de lectura y contextualización de la creación artística. Revista Cubana de Educación Superior, 37 (2). https://revistas.uh.cu/rces/article/view/3110
MORENO, C. A. (2012). El arte de la investigación-creación. Pesquisa Javeriana (jul.-ago.). https: //www.javeriana.edu.co/ pesquisa/wp-content/uploads/pesquisa20_06.pdf
MOYA, M. (2019a). Contribución teórico-metodológica a la praxis de la investigación-creación. Islas, (192). http://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1155
MOYA, M. (2019b). La crítica genética como metodología para la documentación narrativa de producciones artísticas, Tsantsa. Revista de Investigaciones Artísticas, (7). https://publicaciones.ucuenca.edu.ec/ojs/index.php/ tsantsa/article/view/2914
MOYA, M. (2021). La investigación-creación en arte y diseño. Teoría, metodología, escritura. Editorial Feijóo; http://estal.site/index.php/estal/article/view/17
MOYA, M. (2024). La investigación creación en artes visuales. Aventura didáctica hacia una titulación. Editorial Feijóo; http://estal.site/index.php/estal/article/ view/21
MOYA, M. & MOLERIO, A. (2024). De la experiencia estética al comentario estético de una obra musical. Islas, (207). https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1401
MUNÁRRIZ, J. (2013). Investigación y tesis doctoral en Bellas Artes. Universidad Complutense de Madrid; https://docta.ucm.es/entities/publication/ef04c9a3-19bc-4341-ad26-0e7a44865b45
MUSSO ET AL. (2018). Aplicación del arte a la investigación científica: fundamentos de un método original para su utilización. Portal Regional da BVS; https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1038439
VASCONCELOS, J. (2013). Estética. Editorial Trillas.
VECIANA, S. (2004). Research Arts: La intersección arte, ciencia y tecnología como campo de conocimiento y de acción. Tesis de doctorado. Barcelona: Universidad de Barcelona; https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/80850/SVS_TESIS.pdf
VÉLEZ, G. ET AL. (2018). Investigación en ciencias sociales, humanidades y artes. Debates para su valoración. Universidad de Antioquia; Universidad de los Andes.
VILAR, G. (2015). Cuatro conceptos de investigación artística. Actas del I Congreso de la ANIAV [sin datos editoriales]; http://www.crew.esteticauab.org/gerardvilar/Publications_files/Vilar,%20G.%20-%204%20Conceptos.pdf
ZÚÑIGA, X. (2015). La investigación artística en las artes visuales: estudio de tres casos en la Universidad de Costa Rica. Repositorio Institucional de la Universidad de Costa Rica; https://www.kerwa.ucr.ac.cr/handle/10669/83925
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Estadísticas
License
Copyright (c) 2024 Misael Moya Méndez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
Usted es libre de:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.