32

From the aesthetic experience to the aesthetic commentary of a musical work

Authors

  • Misael Moya Méndez Universidad de Cuenca, Cuenca, Ecuador
  • Arleti María Molerio Rosa Universidad de Cuenca, Cuenca, Ecuador

Keywords:

music, aesthetics, aesthetic experience, musical aesthetic commentary

Abstract

Introduction: The dissolution of the object of study of aesthetics within the most current aesthetic commentaries in the arts is addressed, and the necessary rescue of the emotional component in music is grounded in its close relationship with the notion of aesthetic experience.

Methods: The article responds to a process of academic experimentation based on the critical and essayistic experience of the authors, observation, comparison, and evaluation of referential sources, and critically grounded theoretical-methodological production.

Results: An evaluation of the current state of aesthetic commentary in the field of music in its general artistic context is provided, along with a model that redirects academic exercise from the disciplinary object of aesthetics, useful in elementary and higher musical training processes.

Conclusions: Aesthetic commentary in the arts (and especially in music, as the most subjective and emotional manifestation) has undergone alterations that hinder the apprehension of the disciplinary object of study, justifying new proposals and actions in academia.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Misael Moya Méndez, Universidad de Cuenca, Cuenca, Ecuador

(Santa Clara, Cuba, 1972). Licenciado en letras, Especialista en Edición de Textos y Doctor en Ciencias Lingüísticas, con estudios de nivel técnico en artes plásticas y de maestría en educación cultural y artística. Actualmente, profesor y director de Investigación en la Facultad de Artes de la Universidad de Cuenca (Ecuador).

Arleti María Molerio Rosa, Universidad de Cuenca, Cuenca, Ecuador

(Campechuela, Cuba, 1973). Formación técnica y tecnológica en la especialidad de Piano. Licenciada en Dirección de Orquesta, Magíster en Pedagogía e Investigación Musical y Doctora en Música con perfil en Musicología. Actualmente, profesora en la Facultad de Artes de la Universidad de Cuenca (Ecuador).

References

ADORNO, T. (1970). La experiencia estética es procesual; carácter procesual de las obras. En Teoría estética (2004 ed., págs. 295-297). Ediciones Akal.

ALVARADO, A. (2021). Scribd. Recuperado el 27 de mayo de 2023, de https://es.scribd.com/document/515476105/Esquema-Del-Analisis-Estetico-Musical

COPLAND, A. (1939). Cómo escuchar la música (2da., 1994 ed.). Fondo de Cultura Económica.

DE SCHLOEZER, B. (1972). La música. En A. Sánchez Vázquez, Antología: Textos de estética y teoría del arte. Universidad Nacional Autónoma de México.

FUBINI, E. (1976). La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX. Alianza Editorial.

HOLGUIN TOVAR, P. J. (2008). Métodos de análisis estético. El problema de la objetividad y la subjetividad en la estética musical. En VII Reunión anual de Saccom (págs. 186-198). Rosario: Sociedad Argentina de Ciencias Cognitivas. Recuperado el 21 de mayo de 2023, de https://www.aacademica.org/pilar.jovanna.holguin.tovar/3

KAGAN, M. (1965). Lecciones de estética (1984 ed.). Editorial Arte y Literatura.

KOPRINAROV, L. (1982). Estética. Editora Política.

LAGUTIN, A. I. (1979). La clase de literatura musical en las escuelas musicales de nivel elemental. En N. L. FISCHMAN, Apuntes metodológicos sobre cuestiones de la enseñanza musical (1989 ed., págs. 130-154). Editorial Pueblo y Educación.

LARUE, J. (2007). Análisis del estilo musical. Pautas sobre la contribución a la música del sonido, la armonía, la melodía, el ritmo y el crecimiento formal. Idea Books, S. A.

MARTÍ, J. (1875). Una visita a la exposición de Bellas Artes (II). En Obras completas (1975 ed., Vol. VI). Editorial de Ciencias Sociales.

MOYA, M. (2018). Investigación y escritura en el ámbito de las artes. Notas para un libro de texto. Universidad de Cuenca.

NUEVO ESPÍN, M. (2022). Emociónate aprendiendo: ¿tenemos que emocionalizar la educación? Hacer Familia. Recuperado el 4 de abril de 2023, de https://www.hacerfamilia.com/educacion/emocionate-aprendiendo-tenemos-emocionalizar-educacion-20190412150359.html

OLIVERA, E. (2004). Experiencia estética: perceptos y afectos. En Estética: la cuestión del arte (págs. 33-36). Grupo Editorial Planeta.

SÁNCHEZ VÁZQUEZ, A. (1978). La experiencia estética. En Antología. Textos de estética y teoría del arte (págs. 15-38). Universidad Nacional Autónoma de México.

VASCONCELOS, J. (2013). Estética. Editorial Trillas.

Published

2024-02-12

How to Cite

Moya Méndez, M., & Molerio Rosa, A. M. (2024). From the aesthetic experience to the aesthetic commentary of a musical work. Islas, 66(207), e1401. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1401

Estadísticas

Resumen visto = 110 veces.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>