Intonation and gestures in the interrogatives of the telenovela: Destino prohibido
Keywords:
entonación, gestualidad, interrogación, variedad cubana del español, Cuban Spanish, gestures, intonation, interrogationAbstract
ABSTRACT
Introduction: In this work the analysis of the intonation patterns of the questions is carried out, in interaction with the gestures, in a sample of ten chapters of the Cuban telenovela Destino Prohibido. Total questions and partial questions are taken into account in all appearance contexts.
Methods: A communicative approach is used and a perceptual analysis is carried out from the auditory and visual point of view that allows defining the intonation units and the elements related to gestures. The analysis ofintoneme patterns is based in the theory of Raquel García Riverón and the analysis of gestures in McNell´s classification.
Results: The gesture, like the intonation peak, is used to draw attention to a certain part of the interrogative where want to emphasize, mostly, in relation to the lexical-grammatical structure.
Conclutions: This study is part of a bigger project about expressiveness and affectivity in the intonation of the Cuban variety of Spanish in multimodal discourse. Until now, various uses of gestures that are integrated in correspondence with intonation patterns have been identified
Downloads
References
Bryzgunova, E. A. (1963). Prakticheskaia fonetika i intonatsia russkogo jazya. Movskovskii Universitet, Moscú.
Cuevas Alonso, M. y Míguez, C. (2019). Entonación y cognición. Reformulación conceptual, perspectivas y retos. Investigación geoprosódica: AMPER: análisis y retos, 147-166.
Ekman, P. y Friesen, W. V. (1969). The repertorie of non verbal behavior: Categories, origins, usage and coding, 1(1), 49-95.
Escandell Vidal, M. V. (1999). Los enunciados interrogativos. Aspectos semánticos y pragmáticos. Bosque, I. y Violeta Demonte, V. (eds.). Gramática descriptiva de la lengua española. Madrid: RAE-Espasa Calpe, 3929-3991.
Farkas, Ch. (2010). Comunicación gestual en la infancia temprana. Una revisión de su desarrollo, relación con el lenguaje e implicaciones de su intervención, Psykhe, 16(2), 197-115.
Furlan, E. (2019). Preguntas especiales en contextos de sorpresa: entonación y gestualidad en castellano, Tesis de licenciatura, Universidad Ca´Foscari Venezia.
García, R. M. (1991). La entonación de los locutores. Estudio Profesional-IORTV, La Habana-Madrid.
García, R. M. (1996a). Aspectos de la entonación hispánica. Vol I, Cáceres, Universidad de Extremadura.
García, R. M. (1996b). Aspectos de la entonación hispánica. Vol II, Cáceres, Universidad de Extremadura.
García, R. M. (1998). Aspectos de la entonación hispánica. Vol III, Cáceres, Universidad de Extremadura.
García, R. M. (2005). El estudio de la entonación. En Moenia, vol. 11, Santiago de Compostela, 141-176.
García, R. M.; E. Serra Castro, Silverio, T. y Urribarres, S. (2019). Apuntes teórico-metodológicos para el estudio tipológico del sistema de entonación de Madrid y La Habana desde la Teoría de la Complejidad. Comunicación. Lingüística 2019. XI Conferencia Internacional. Instituto de Literatura y Lingüística: José Antonio Portuondo Valdor. 25-29 de noviembre, 2019. Comunicación. 25. 619654.
García, R. M.; Losada, M.; Pardo, A. (2008). El acto de habla interaccional como unidad para el estudio de la oralidad: una visión desde la complejidad. Oralia: Análisis del discurso oral, 11, 333-351.
García, R. M.; Marrero, A. F.; Acosta, K. (2021). Multimodal discourse analysis of news according to Complexity Theory. The Us-Cuba conflict: A case study. Discourse approaches to socio-political polarization and conflict, Routdleg.
Hidalgo, A. (2006). Aspectos de la entonación española: viejos y nuevos enfoques. Arcos Libros, Madrid.
Kendon, A. (1980). Gesticulation and speech: Two aspects of the process of utterance. The relationship of verbal and nonverbal communication, ed. M. R. Key. The Hague, The Netherlands: Mouton, 207-227.
Knapp, M. L. (1988). La comunicación no verbal: el cuerpo y el entorno. Barcelona: Paidós Ibérica S.A.
Martín, P. (2019). Fonología variable del español de México, Vol. 2: Prosodia enunciativa, Tomo I, Colegio de México, México.
McNeill, D. (1992). Hand and mind: what gestures reveal about thought, Chicago, IL: University of Chicago.
Navarro, T. (1968). Manual de entonación española, ed. Revolucionaria, Instituto del Libro, La Habana, Cuba.
Pedrosa, A. (2009). La entonación: Antecedentes teóricos y métodos para su estudio. Contribuciones a las Ciencias Sociales.
Poyatos, F. (1994). La comunicación no verbal I, Cultura, Lenguaje y Conversación. Madrid: Istmo.
Rodríguez, A. (2015). Estudio de la interacción entre comunicación gestual y entonación en el discurso académico del profesor universitario. Tesis de licenciatura, Facultad de Humanidades, Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas.
Romero, A. et al. (2017). Interrelación entre gestos y vocalizaciones en funciones comunicativas tempranas: Evidencias desde la lengua vasca. Revista Signos. Estudios de Lingüística.
Sarymsakova, A. (2018). Interacciones profesionales simuladas en la enseñanza de español como L2 a aprendices rusos: análisis de la prosodia y de los recursos discursivos en relación en una situación de conflicto profesional, Actas do XIII Congreso Internacional de Lingüística Xeral, 803-808.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Estadísticas
License
Copyright (c) 2022 Evelyn Serra Castro, Tania Silverio Pérez, Raquel María García Riverón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Usted es libre de:
Compartir — copiar y redistribuir el material en cualquier medio o formato
Adaptar — remezclar, transformar y construir a partir del material
La licenciante no puede revocar estas libertades en tanto usted siga los términos de la licencia
Bajo los siguientes términos:
Usted es libre de:
Atribución — Usted debe dar crédito de manera adecuada, brindar un enlace a la licencia, e indicar si se han realizado cambios. Puede hacerlo en cualquier forma razonable, pero no de forma tal que sugiera que usted o su uso tienen el apoyo de la licenciante.
NoComercial — Usted no puede hacer uso del material con propósitos comerciales.
No hay restricciones adicionales — No puede aplicar términos legales ni medidas tecnológicas que restrinjan legalmente a otras a hacer cualquier uso permitido por la licencia.