32

The interpretive work of Efraín Loyola: a reference in Cuban flute playing within the charanga orchestra

Authors

  • Yosvel Torres Medina Universidad de Cienfuegos «Carlos Rafael Rodríguez»
  • Elianet Medina Abreu Universidad de Cienfuegos «Carlos Rafael Rodríguez»

Keywords:

charanga orchestra, flute, interpretativa work, Efraín Loyola

Abstract

ABSTRACT: Introduction: The objective of this article is to assess the significance of Efraín Loyola's interpretive work within the charanga orchestra. Methods: It is a prescriptive, descriptive analysis based on John Rink's model. This theory encompasses the formal and conceptual analysis of music itself and the interpretative contributions of the performer's subjectivity. Results: It is noticeable the use of positions not contemplated in the traditional methods of flute teaching to obtain homonymous sounds in the different registers. The preference of the wooden flute with five keys on the system flute stands out, giving the interpretation a more accentuated and less strident sound. This makes Efraín Loyola's interpretative work stylistically recognizable as it possesses a personal and distinctive expressiveness. Conclusions: The contribution of Efraín Loyola, first as part in the Aragón orchestra and the later brass bands founded by him, ranges from the particular choice of the instrument, to new positions for its execution, not contemplated for the flute in the traditional teaching methods or in the studies consulted. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yosvel Torres Medina, Universidad de Cienfuegos «Carlos Rafael Rodríguez»

Yosvel Torres Medina (Cienfuegos, 1982). Se ha desempeñado como profesor de la Universidad de Cienfuegos «Carlos Rafael Rodríguez» desde el año 2015. Cursa estudios en la Maestría en Historia y Antropología sociocultural cubana. Su línea de investigación está determinada por el estudio de personalidades e instituciones culturales vinculados a la música.

Elianet Medina Abreu, Universidad de Cienfuegos «Carlos Rafael Rodríguez»

Elianet Medina Abreu (Cienfuegos, 1993). Se ha desempeñado como profesora de la Universidad de Cienfuegos «Carlos Rafael Rodríguez» desde el año 2016. Cursa estudios en la Maestría en Historia y Antropología sociocultural cubana. Es miembro de la Asociación de Hermanos Saíz.

References

ALÉN, O. (2007). Géneros de la música cubana. Primera parte. Ediciones Adagio.

CABEZAS, B. (2013). Las huellas de un charanguero. (Documental). SONY XDCAM EX1080i (1920×1080 HQ) DVD, Proyecto Espacio. https://www.youtube.com/watch?v= ah6Sj1OJj70.

CARPENTIER, A. (1988). La música y el tiempo. Editorial Letras Cubanas.

EGGEBRECHT, H. H. (1967). Interpretation. En WILIBALD GURLITT (ED.) Riemann Musik Lexikon. B.Schott’s Söhne, 408-409.

ELI, V. & GÓMEZ, Z. (1989). …haciendo música cubana. Editorial Pueblo y Educación.

ESPINOSA, F. (14 de marzo de 2019). Entrevista realizada por Yosvel Torres Medina. Formato .wav

GIRÓ, R. (2007). Diccionario enciclopédico de la música en Cuba. Editorial Letras Cubanas.

GUERRA, M. (2016). Agrupaciones de la música cubana: la charanga. worldwidecubanmusic. www.worldwidecubanmusic.com/2016/02/24/agrupaciones-de-la-musica-cubana-lacharanga/

LEÓN, A. (1981). Del canto y el tiempo. Editorial Pueblo y Educación.

LINARES, M. T. (2007). La música y el pueblo. Ediciones Adagio. LOYOLA, J. (2015). La charanga y sus maravillas. Orquesta Aragón. Ediciones Museo de la Música.

MARTÍNEZ, J. (2016, 18 de diciembre). Efraín Loyola, una leyenda de la música cubana. Granma digital. http://www.granma.cu/cultura/2016-12-18/efrain-loyola-una-leyendade-la-musica-cubana-18-12-2016-21-12-50

OROVIO, H. (1992). Diccionario de la música cubana. Editorial Letras Cubanas.

RAMÍREZ, L. E. (2007). Flauta por flauta (conversación con Efraín Loyola). Ediciones Mecenas.

RINK, J. (2002). Interpretación Musical, Análisis y (¿o?) interpretación. Cambridge University Press.

SÁNCHEZ, F. (2 de abril de 2019). Entrevista realizada por Yosvel Torres Medina. Formato wav.

THOMPSON, F. (5 de octubre de 2019). Entrevista realizada por Yosvel Torres Medina. Formato wav.

WALTERSHAUSEN, H. (1966). El arte de la dirección orquestal, traducción de la 2da. edición (aumentada) en alemán por Carlos Gerhard. Manuales Uteha.

Orquesta Típica Loyola (1960). Pachangueando. Formato: LP. Sello: Maype- MUS-102, Estados Unidos.

Orquesta Loyola (1957). Este amor en chachachá-Escucha el Silbato. Formato 45rpm. Sello puchito-45-338. Cuba.

Orquesta Loyola (1960). Yo te voy a hacer caso-No me hagas sombra, mi socio. Formato 45rpm. Maype-62. Matriz ICD-45-894B. Cuba.

Published

2022-01-31

How to Cite

Torres Medina, Y., & Medina Abreu, E. (2022). The interpretive work of Efraín Loyola: a reference in Cuban flute playing within the charanga orchestra. Islas, 64(201), Pp. 16–29. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1213

Estadísticas

Resumen visto = 198 veces.