La competencia comunicativa y su relación con la escritura

Mayra Rodríguez Ruiz

Texto completo:

PDF

Referencias

Abbot, G. et al. (1989): The Teaching of English as an International Language. A Practical Guide. Ciudad de La Habana, Ediciones Revolucionarias, Cuba.

Brumfit Ch. J. y K. Johnson. (1979): The Communicative Approach to Language Teaching, Oxford University Press.

Brumfit, Ch. J. (1984): Communicative Methodology in Language Teaching: the Rules of Fluency and Accuracy. C. U. P., London.

Canale, M. (1983): From communicative competence to communicative language pedagogy. En Language and communication (Editores Richards, J. C. y R. Schmidt), Longman: Essex, UK.

Canale, M. y M. Swain (1980): Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. En Applied Linguistics, 1, pp 1-47.

Celce-Murcia, M. (1991): Teaching English as a Second or Foreign Language, Newbury House, New York.

Chomsky, N. (1965): Some Aspects of the Theory of Syntax., Mass.: MIT Press, Cambridge.

Delgado, C. (1991): “Actitudes y motivación en el aprendizaje de una lengua extranjera”. En Revista de Filología y Lingüística de la Universidad de Costa Rica, XVII (1-2).

Didáctica de las lenguas extranjeras o segundas lenguas. 1998. En Enciclopedia General de la Educación, tomo 3, pp. 1216-1260, Océano Grupo Editorial, S. A., España.

Fernández Marrero, J. J. (1994): Teorías lingüísticas y enseñanza de lenguas. Educación (83): 9-12.

Finocchiaro M. y Christoper Brumfit (1989):The FunctionalNotional Approach: From Theory to Practice. Ediciones Revolucionarias, La Habana.

Gorski, D. P. et al. (1966): Pensamiento y Lenguaje. Editorial Grijalbo S. A., México, D. F.

Halliday, M. A. K. y R. Hasan (1976): Cohesion in English.

Longman, London.

Halliday, M. A. K. (1976): Exploration in the Functions of Language.

Edward Arnold, London.

Hymes, D. (1972): On Communicative Competence. Sociolinguistics, Penguin, Harmondsworth: Littlewood, W. (1986): Communicative Language Teaching: An Introduction, C.U.P. London.

Lund, K. (1996): “A Look at Communicative Competence”.

Sprogforum (4) : 7-12 Moirand, S. (1982) : Eseigner à communiquer en langue étrangère.

Hachette: Paris Morrow K. y Keith Johnson (1981): Communication in the Classroom.

Longman Handbook for Language Teachers. Longman, London.

Munby, J. (1978): Communicative Syllabus Design, C. U. P., Cambridge: Naiman, N. (1988): Enseñanza comunicativa de idiomas. (Apuntes de conferencia impartida en el Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela” de Villa Clara).

Revel, J. (1979): Teaching for Communicative English. Mac Millan, London.

Richards, J. C. (1986): Communicative Language Teaching. Chapter One. Approaches and Methods in Language Teaching, pp. 108-112, Cambridge University Press.

Rivers W. M. and M. S. Temperley (1978): A Practical Guide to the Teaching of English. pp.318-320, Oxford University Press, New York.

Romeu Escobar, A. (1994): ”Comunicación y enseñanza de lengua”.

Revista Educación (83): 3-7.

Rosner R. y R. Bolitho (1990): Currents of Change in English Language Teaching. University Press, Oxford.

Ruiz Iglesias, M. (1995): La enseñanza comunicativa de la lengua y la literatura. Ediciones INAES, México D. F.

________ (1999): Didáctica del enfoque comunicativo. Primera Edición, Instituto Politécnico Nacional, México, D.F.

Scarcella, R. C. y Rebecca L. Oxford (1992): The Tapestry of Language Learning: The Individual in the Communicative Classroom. pp. 110-120, Heinle & Heinle Publishers, Boston.

Swan, M. (1978): Kaleidoscope, Cambridge University Press, Cambridge.

Terroux G. y Howard Woods (1991): Teaching English in a World at Peace. Professional Handbook. pp. 147-169, Faculty of Education, McGill University, Montreal, Québec.

Trujillo Sáez, F. (2001): Objetivos en la enseñanza de lenguas extranjeras: De la competencia lingüística a la competencia intercultural. (Comunicación presentada en el Congreso Nacional “Inmigración, Convivencia e Interculturalidad, Ceuta).

En http://www.ug.es/~ftsaez/ objetivos.pdf (Consultada en octubre de 2003) Van Dijk, T. A. (1996): La ciencia del texto, Editorial Paidós Mexicana, S. A., México, D.F.

Van Ek, J. A. (1975): The Threshold Level. Pergamon Press, Oxford.

Widdowson, H. G. (1990): Aspects of Language Teaching, Oxford University Press, London.

Wilkins, D. A. (1976) : Notional Syllabuses, Oxford University Press, London.

Enlaces refback

  • No hay ningún enlace refback.