32

Online participation modalities. Towards a conceptual delimitation

Authors

  • Linnet Molina Rodríguez Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas, Santa Clara, Cuba
  • Madeleyne Bermúdez Sánchez Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas, Santa Clara, Cuba
  • Mónica Lugones Muro Universidad de La Habana, La Habana, Cuba

Keywords:

online participation, digital news comments, user-generated content, participatory journalism

Abstract

Introduction: Although prolific, the scientific literature on online participation lacks specific definitions that conceptually delimit its different modalities, hence the purpose of this paper.

Methods: A systematic bibliographic review is conducted to determine and characterize the specific actions users perform in cyberspace.

Results: Participation is defined as a category closely linked to the interactive nature of the Web, as it grants new communicative roles to the audience. Now, users can collaborate with journalists in the construction of news (participatory journalism), interact with the content of cybermedia (mainly through comments on digital news), or reproduce deliberative practices in cyberspace.

Conclusions: By delimiting three different participatory modalities in the virtual environment, with diverse communicative functions, an epistemological path is outlined to further explore how users appropriate digital information technologies and bring reciprocity to the communication process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Linnet Molina Rodríguez, Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas, Santa Clara, Cuba

(1984, Santa Clara). Profesora Auxiliar del Departamento de Periodismo de la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas. Graduada de Periodismo en 2007. Máster en Ciencias de la Comunicación Social (2012). Actualmente es doctoranda del programa de Doctorado en Ciencias de la Comunicación Social de la Universidad de La Habana. Investiga temas relacionados con la cultura profesional de los emisores y la lingüística aplicada al estudio del discurso periodístico en medios impresos y digitales.

Madeleyne Bermúdez Sánchez, Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas, Santa Clara, Cuba

(1977, Santa Clara). Graduada de Letras en el año 2000, Máster en Lingüística Hispánica por la Universidad de La Habana (2006). Es Doctora en Ciencias Lingüísticas y Profesora Titular de la Universidad Central «Marta Abreu» de Las Villas. Coordina el programa doctoral en Ciencias del Lenguaje, la Comunicación y la Literatura. Investiga en las áreas prosodia del español, linguopragmática y análisis del discurso.

Mónica Lugones Muro, Universidad de La Habana, La Habana, Cuba

(1971, Santa Clara). Doctora en Ciencias de la Comunicación Social, Máster en Ciencias de la Comunicación, Licenciada en Comunicación Social. Docente de las carreras de Periodismo y Comunicación Social, así como de programas de maestrías y doctorados de universidades cubanas y extranjeras. Es autora y coautora de artículos en revistas nacionales e internacionales. Coordinadora del Doctorado en Ciencias de la Comunicación Social de la Universidad de La Habana.

References

A. G. M. VAN DIJK, J. (2006). The network society: Social aspects of new media (2nd ed). Sage Publications.

AGUIRRE SALA, J. F. (2013). Nuevos alcances de la participación ciudadana a través de las redes sociales. Culturales, 1(2), 119-150.

ALSAEEDI, A. (2021). The integration of user-generated content and networked journalism within professional journalistic frameworks at the Arabic news channels [Tesis de Doctorado]. University of Sheffield.

ANTONOPOULOS, N., KONIDARIS, A., POLYKALAS, S., & LAMPROU, E. (2020). Online Journalism: Crowdsourcing, and Media Websites in an Era of Participation. Studies in Media and Communication, 8, 25-36.

APARICI, R., & GARCÍA-MARÍN, D. (2018). Prosumers and emirecs: Analysis of two confronted theories. Comunicar, 26(55), 71-79. https://doi.org/10.3916/C55-2018-07

ARNSTEIN, S. (1969). A Ladder of citizen Participation. Journal of the American Institute of Planners, 35(4), 216-224.

BAÑOS-MORENO, M.-J., PASTOR-SÁNCHEZ, J.-A., & MARTÍNEZ-BÉJAR, R. (2017). Interactivity features of Online Newspapers: From a facsimile model to a multimedia model one. Interactivity in online journals. Anales de Documentación, 20(2). https://doi.org/10.6018/analesdoc.20.2.282401

BARREDO-IBÁÑEZ, D., DÍAZ-CERVERÓ, E., GARZÓN, K. T. P., & QUINTERO, N. F. (2017). La interactividad en el periodismo digital latinoamericano. Un análisis de los principales cibermedios de Colombia, México y Ecuador (2016). Revista Latina de Comunicación Social, 72, 273-294. https://doi.org/10.4185/RLCS-2017-1165

BRUCE, I. (2011). Evolving Genres in Online Domains: The Hybrid Genre of the Participatory News Article. En A. Mehler, M. Santini, & S. Sharoff (Eds.), Genres on the Web. Computational Models and Empirical Studies (pp. 323-350). Springer.

BRUNS, A. (2008). THE ACTIVE AUDIENCE: TRANSFORMING JOURNALISM FROM GATEKEEPING TO gatewatching. En D. Domingo & C. Paterson (Eds.), Making Online News: The Ethnography of New Media Production. Peter Lang Publishing.

BRUNS, A. (2018). Gatewatching and news curation: Journalism, social media, and the public sphere. Peter Lang Publishing.

CASERO-RIPOLLÉS, A. (2016). La honda de David: Internet, periodismo, democracia y participación ciudadana. En A. Casero-Ripollés (Ed.), Periodismo y democracia en el entorno digital (pp. 53-64). Sociedad Española de Periodística.

CASTELLS, M. (2001). La Galaxia Internet. Plaza y Janés Editores.

CASTELLS, M. (2007). Communication, Power and Counter-power in the Network Society. International Journal of Communication, 1, 238-266.

CHIRINOS, E., & TORRES SALAS, L. (2015). La participación ciudadana: Un desafío para el ciberperiodismo. Temas de Comunicación, 31, 123-148.

CHUNG, D. S. (2008). Interactive Features of Online Newspapers: Identifying Patterns and Predicting Use of Engaged Readers. Journal of Computer-Mediated Communication, 13(3), 658-679. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2008.00414.x

CODINA, L. (2020). Cómo hacer revisiones bibliográficas tradicionales o sistemáticas utilizando bases de datos académicas. Revista ORI, 11(2), 139-153. https://doi.org/10.14201/orl.22977

CORDOURIER REAL, C. R. (2016). Participación ciudadana e instituciones: Un análisis desde la teoría democrática de Robert A. Dahl. Estudios Sociológicos de El Colegio de México, 33(99). https://doi.org/10.24201/es.2015v33n99.1390

CORRALES MEJÍAS, R. (2015). Impacto de las Redes Sociales sobre la Participación Ciudadana en Procesos Electorales y la Democracia: Caso de Costa Rica (p. 58). CLACSO.

DEUZE, M. (2003). The Web and its Journalisms: Considering the Consequences of Different Types of Newsmedia Online. New Media & Society, 5(2), 203-230. https://doi.org/10.1177/1461444803005002004

DEUZE, M., BRUNS, A., & NEUBERGER, C. (2007). Preparing for an age of participatory news. Journalism Practice, 1(3), 322-338. https://doi.org/10.1080/17512780701504864

DOMINGO, D., QUANDT, T., HEINONEN, A., PAULUSSEN, S., SINGER, J. B., & VUJNOVIC, M. (2008). Participatory journalism practices in the media and beyond: An international comparative study of initiatives in online newspapers. Journalism Practice, 2(3), 326-342. https://doi.org/10.1080/17512780802281065

ESTUPIÑÁN VILLANUEVA, A., MOLINA CARMONA, E., FLOREZ GUEVARA, S., & MARTÍNEZ BERMEO, J. R. (2017). La participación digital en la construcción de la e-democracia y ciudadanía digital. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 7(13), 1-22.

FERNÁNDEZ MASSARA, M. B. (2016). Mediaciones tecnoeducativas. Consideraciones teóricas a partir de la obra de Jesús Martín Barbero. Comunicación y Sociedad, 27, 197-220.

FONDEVILA GASCÓN, J. F., VILA, F., ROM-RODRÍGUEZ, J., & PERELLÓ-SOBREPERE, M. (2020). Interactividad en la prensa online. Una comparativa en diarios regionales y de referencia en Cataluña. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(4), 1421-1431. https://doi.org/10.5209/esmp.67033

GARCÍA DE TORRES, E. (2010). Contenido generado por el usuario: Aproximación al estado de la cuestión. El Profesional de la Informacion, 9(6), 585-594. https://doi.org/10.3145/epi.2010.nov.04

GARCÍA GUITIÁN, E. (2016). Democracia digital. Discursos sobre participación ciudadana y TIC. Revista de Estudios Políticos, 173, 169-193. https://doi.org/10.18042/cepc/rep.173.05

GIL RAMÍREZ, M., & GÓMEZ DE TRAVESEDO, R. (2021). Repensar la comunicación política en el contexto digital. Ciberdemocracia ¿democracia deliberativa? Vivat Academia. Revista de Comunicación, 154, 63-87.

GONZÁLEZ MANZANERO, R. (2020). Los comentarios digitales de los usuarios en los periódicos en línea: Análisis de la coherencia y la interactividad. Círculo de Lingüística Aplicada a la Comunicación, 83, 77-92. https://doi.org/10.5209/clac.70565

GUILLÓ, M., & MANCEBO-ARACIL, J. (2017). Comunicación y participación online: La evolución de los procesos participativos en entornos virtuales. Miguel Hernández Communication Journal, 8, 413-434.

HERMIDA, A., DOMINGO, D., HEINONEN, A., PAULUSSEN, S., QUANDT, T., REICH, Z., SINGER, J. B., & VUJNOVIC, M. (2011). The active recipient: Participatory journalism through the lens of the Dewey-Lippmann debate. International Symposium on Online Journalism, 1(2).

HERMIDA, A., & THURMAN, N. (2008). A clash of cultures: The integration of user-generated content within professional journalistic frameworks at British newspaper websites. Journalism Practice, 2(3), 343-356. https://doi.org/10.1080/17512780802054538

HERRERA DAMAS, S. (2006). Internet y las nuevas formas de participación de los oyentes en los programas de radio. Comunicação e Sociedade, 9, 83-90. https://doi.org/10.17231/comsoc.9(2006).1156

JENSEN, J. F. (1999). Tracking a New Concept in Media and Communication Studies. 20.

JONES, P., & HOLMES, D. (2014). Key Concepts in Media and Communications. SAGE Publications Ltd. https://doi.org/10.4135/9781473914582

KIMANI, R. (2019). La participación ciudadana en los medios de comunicación y las normas culturales en torno a la radio Mugambo Jwetu FM. Anthropologica, 37(42), 245-269. https://doi.org/10.18800/anthropologica.201901.011

LASICA, J. D. (2003, agosto 7). What is participatory journalism. Online Journalism Review. http:// www.ojr.org/ojr/workplace/1060217106.php

LIVINGSTONE, S. (2013). The Participation Paradigm in Audience Research. The Communication Review, 16(1-2), 21-30. https://doi.org/10.1080/10714421.2013.757174

LUENGO, O., GARCÍA-MARÍN, J., & DE-BLASIO, E. (2021). COVID-19 on YouTube: Debates and polarisation in the digital sphere. Comunicar, 29(69), 9-19. https://doi.org/10.3916/C69-2021-01

MALTOS-TÁMEZ, A. L., MARTÍNEZ-GARZA, F. J., & MIRANDA-VILLANUEVA, O. M. (2021). Medios digitales y prácticas políticas universitarias en la esfera pública. Comunicar, 69, 45-55. https://doi.org/10.3916/C69-2021-04

MANOSEVITCH, I., & TENENBOIM, O. (2017). The Multifaceted Role of User-Generated Content in News Websites: An analytical framework. Digital Journalism, 5(6), 731-752. https://doi.org/10.1080/21670811.2016.1189840

MANOVICH, L. (2005). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: La imagen en la era digital. Paidós Ibérica.

MARTÍNEZ RODRÍGUEZ, L. (2005). La participación de los usuarios en los contenidos periodísticos de la red. En El ecosistema digital: Modelos de comunicación, nuevos medios y público en Internet (pp. 269-332).

MARTÍNEZ-RODRIGO, E., & RAYA-GONZÁLEZ, P. (2015). La función del prosumidor y su relación con la marca en Twitter. 12.

MASIP, P., GUALLAR, J., PERALTA, M., RUIZ, C., & SUAU, J. (2015). Audiencias activas y periodismo: ¿ciudadanos implicados o consumidores motivados? Brazilian Journalism Research, 11(1), 240-261. https://doi.org/10.25200/BJR.v11n1.2015.795

MASIP, P., RUIZ-CABALLERO, C., & SUAU, J. (2019). Audiencias activas y discusión social en la esfera pública digital. Artículo de revisión. El Profesional de la Información, 28(2), 1-43.

MESO AYERDI, K. (2005). Periodismo ciudadano: Voces paralelas a la profesión periodística. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 90, 4-15.

MOLINA RODRÍGUEZ, L. (2022). Formas de participación de los usuarios de la prensa digital. Cubadebate como caso de estudio. Cuadernos.info, (52), 160-180. https://doi.org/10.7764/cdi.52.31283.

MOYA, M., & VÁZQUEZ, J. (2010). De la Cultura a la Cibercultura: La mediatización tecnológica en la construcción de conocimiento y en las nuevas formas de sociabilidad. Cuadernos de Antropología Social, 31, 75-96.

MOYA MUÑOZ, P. (2015). Los comentarios de los usuarios en la prensa digital: Una propuesta para su estudio desde el discurso mediado por ordenador y los estudios periodísticos. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 4(1), 178-199.

MOYA MUÑOZ, P. (2016). Análisis comparativo de las estrategias metadiscursivas en los comentarios de noticias en la prensa digital española y chilena [Tesis de Doctorado, Universitat Politècnica de València]. https://doi.org/10.4995/Thesis/10251/68499

NAAB, T. K., & SEHL, A. (2017). Studies of user-generated content: A systematic review. Journalism, 18(10), 1256-1273. https://doi.org/10.1177/1464884916673557

NAEM, M., & OKAFOR, S. (2019). User-Generated Content and Consumer Brand Engagement. En G. Bowen & W. Ozuem (Eds.), Leveraging Computer-Mediated Marketing Environments (pp. 193-220). IGI Global.

NAGAR, N. (2009). The Loud Public: Users’ Comments and the Online News Media.

NOBLÍA, V. (2015). Un pacto de mutua agresión: La negociación de la imagen y el rol de la audiencia en los diarios digitales. Los comentarios en el diario La Nación.com. Texttos en Proceso, 1, 14-49.

PARINI, A., & GIAMMATTEO, M. (2014). Introducción. En A. Parini & M. Giammatteo (Eds.), Lenguaje, discurso e interacción en lso espacios virtuales (pp. 17-22). Editorial de la FACULTAD DE FILOSOFÍA Y LETRAS-UNCUYO.

PAULUSSEN, S., HEINONEN, A., DOMINGO, D., & QUANDT, T. (2007). DOING IT TOGETHER: CITIZEN Participation In The Professional News Making Process. Observatorio (OBS*), 1(3). https://doi.org/10.15847/obsOBS132007148

PAVLIK, J. (2001). Journalism and New Media. Columbia University Press.

PETERS, C., & WITSCHGE, T. (2015). From Grand Narratives of Democracy to Small Expectations of Participation: Audiences, citizenship, and interactive tools in digital journalism. Journalism Practice, 9(1), 19-34. https://doi.org/10.1080/17512786.2014.928455

PINTO GARZÓN, K. T. P., BARREDO, D., ARCILA CALDERÓN, C., & SUING, A. (2018). La interactividad como un factor clave para la fidelización de las audiencias. Una aproximación al contexto colombiano. En C. Castro, A. Hernández, & D. de la Garza (Eds.), Comunicación digital, redes y procesos en América Latina (Universidad Autónoma de Nuevo León y

COMUNICACIÓN SOCIAL EDICIONES Y PUBLICACIONES, pp. 39-49).

QUANDT, T. (2023). Euphoria, disillusionment and fear: Twenty-five years of digital journalism (research). Journalism, 14648849231192788. https://doi.org/10.1177/14648849231192789

REICH, Z. (2011). User Comments: The transformation of participatory space. En J. B. Singer, A. Hermida, D. Domingo, A. Heinonen, S. Paulussen, T. Quandt, Z. Reich, & M. Vujnovic (Eds.), Participatory journalism. Guardian open gates at online newspaper (pp. 96-118). Wiley Blackwell.

REIMER, J., HARING, M., LOOSEN, W., MAALEJ, W., & MERTEN, L. (2023). Content Analyses of User Comments in Journalism: A Systematic Literature Review Spanning Communication Studies and Computer Science. Digital Journalism, 11(7), 1328-1352. https://doi.org/10.1080/21670811.2021.1882868

RODRÍGUEZ BORGES, R. F. R. (2020). El valor de los valores en el periodismo del siglo XXI: la formación ética del periodista en la era de la posverdad. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 12.

ROST, A. (2010). La participación en el periodismo digital: Muchas preguntas y algunas posibles respuestas. Periodismo Digital En un paradigma de transición, 96-109.

RUIZ, C., MASIP, P., DOMINGO, D., NOCI, J. D., & MICÓ, J. L. (2013). Participación de la audiencia en el periodismo 2.0. En J. L. Gómez Mompart, J. F. Gutiérrez Lozano, & D. Palau Sampaio (Eds.), La Calidad periodística: Teorías, investigaciones y sugerencias profesionales (pp. 133-146). Barcelona: Universitat Autònoma de Barcelona, Servei de Publicacions.

RUIZ-AGUILAR, M. A., & AVALOS-PELAYO, R. (2020). Contenido generado por los usuarios, su relación con la personalidad de marca y el valor de marca. index.comunicación, 10(1), 125-147. https://doi.org/10.33732/ixc/10/01Conten

SÁDABA, M. R. (2000). Interactividad y comunidades virtuales en el entorno de la world wide web. Comunicación y Sociedad, 13(1), 139-166.

SAL PAZ, J. C. (2012). Estrategias argumentativas en comentarios de lectores de la prensa digital. ALEDar-universidad Nacional Villa María, 1550-1568.

SAL PAZ, J. C. (2013). Comentario digital: Género medular de las prácticas discursivas de la cibercultura. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 2(2), 152-171.

SAL PAZ, J. C. (2016). El comentario digital como género discursivo periodístico. Análisis de la Gaceta de Tucumán. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 69, 158-216.

SALAVERRÍA, R. (2019). Digital journalism: 25 years of research. Review article. El Profesional de la Información, 28(1-29). https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.01

SANTOS, M. L. B. (2022). The “so-called” UGC: an updated definition of user-generated content in the age of social media. Online Information Review, 46(1), 95-113.

SINGER, J. B. (Ed.). (2011). Participatory journalism: Guarding open gates at online newspapers. Wiley-Blackwell.

SINGER, J. B. (2014). User-generated visibility: Secondary gatekeeping in a shared media space. New Media & Society, 16(1), 55-73. https://doi.org/10.1177/1461444813477833

SORJ, B., & FAUSTO, S. (2016). Activismo político en tiempos de Internet. Edições Plataforma Democrática.

ZANOTTI, A. (2011). Explorando el informacionalismo: Nuevos escenarios de dominación, nuevos escenarios de disputa. Astrolabio, 7, 342-369.

Published

2024-09-20

How to Cite

Molina Rodríguez, L., Bermúdez Sánchez, M., & Lugones Muro, M. (2024). Online participation modalities. Towards a conceptual delimitation. Islas, 66(209), e1476. Retrieved from https://islas.uclv.edu.cu/index.php/islas/article/view/1476

Estadísticas

Resumen visto = 5 veces.